-
-
8/3/2005
zobraz celý textAndrzej P. Florkowski: Prostory
Andrzej Florkowski, z cyklu Prostory 1 Výstava s názvem Prostory Andrzeje P.Florkowského je malou rekapitulací tvorby posledních let tohoto výrazného polského fotografa a pedagoga. Představuje rozměrné barevné fotografie ze souborů Prostory, Zodiak, Pravidla hry a Portréty.
Andrzej P. Florkowski (nar. 1951) se dlouhodobě věnuje barevné fotografii, kde se mimo jiné intenzívně zabývá vztahem mezi světlem a barevností fotografie. To je také důležitým tématem jeho posledního fotografického souboru, který se jmenuje Prostory. Využívá zde dlouhý expoziční čas a fotografuje v situacích, kdy díky nízké intenzitě světla lidské oko vidí už nebarevně a neostře nebo jen tmu. V těchto okamžicích Andrzej Florkowski zúročuje specifickou schopnost fotografie vytvořit při dlouhé expozici záznam vzhledu předmětů odrážejících minimum světelných paprsků, tedy vytvořit zobrazení ukryté, nehmotné části našeho světa. Zdůrazňuje, že je to právě světlo, které určuje vzhled, barevnost a tedy i naše vnímání věcí. -
28/2/2005
zobraz celý textJiří Křenek v Paříži
Jiří Křenek, z cyklu Městečka 8, 2002
Z dosavadní tvorby jednoho z nejvýraznějších představitelů mladé generace české fotografie Jiřího Křenka (v loňské soutěži o Cenu Jaromíra Funkeko se umístil hned za vítězkou Ditou Pepe) jsou známé především tři cykly moderních dokumentárních fotografií, ukazující různé aspekty globalizace a masového konzumu. Ty také dominovaly na jeho pařížské výstavě. V souboru Hypermarkety, který Křenek v roce 2000 předložil jakou svou magisterskou diplomovou práci na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě, se musel od počátku potýkat s existencí známých snímků z nákupních center od britského dokumentaristy Martina Parra, protože bylo zřejmé, že každý, kdo se orientuje v současné fotografii, bude Křenkovy práce poměřovat právě jimi – podobně jako jakékoliv fotografie Romů bývají srovnávány s díly Josefa Koudelky z jeho knihy Cikáni. Jiří Křenek v této těžké konkurenci obstál se ctí a ostatně i samotnému Martinu Parrovi se velice líbily tyto snímky, představené na výstavě Město v současné české dokumentární fotografii na Fotobienále 2004 v Moskvě. -
11/2/2005
zobraz celý textWorld Press Photo bylo letos poprvé hodnoceno kompletně digitálně
Zcela v kontextu jiných ročníků letošní vyhodnocení soutěže World Press Photo neskončilo překvapením. Překvapení by bylo, kdyby si cenu za nejlepší novinářskou fotografii roku neodnesl snímek z katastrofy roku – asijského řádění ničivé vlny tsunami. Snímek indického fotografa agentury Reuters Arko Datty vznikl v indické Cuddalore 28. prosince 2004. Žena v typickém barevném sárí klečí na zemi a své dlaně má otočené vzhůru – k nebi. Před ženou je pak vidět je část evidentně mrtvého těla. -
6/2/2005
zobraz celý textPařížský Měsíc fotografie 2004
Henri Cartier-Bresson, Alicante, 1933 -
1/2/2005
zobraz celý textKrajina studentů Institutu tvůrčí fotografie
Kabinet fotografie Domu umění, Pekařská 12, Opava. 1. 2. – 6. 3. 2005.
V dnešní době, kdy fotografie se stává častým nástrojem intermediálních umělců a digitální manipulace obrazu je stále výrazněji používána jako běžný výtvarný jazyk, jeví se krajinářská fotografie – tato klasická disciplína, mající své kořeny až kdesi v renesanční malbě, možná jako anachronismus. Byl by to však velmi povrchní pohled, kdybychom chtěli krajinářství zařadit do tradičních škatulek a označili je, jako něco neaktuálního nebo snad dokonce nepotřebného. Význam krajiny, životního prostředí a jejich zobrazování nabývá, v důsledku stále nebezpečněji rostoucí technokratické společnosti a s tím spojených civilizačních jevů, na naléhavosti. Je to pouze jeden, ale podle mne možná z nejdůležitějších aspektů, proč krajinářská fotografie je zařazena hned do úvodu studia na Institutu tvůrčí fotografie. -
23/1/2005
zobraz celý textSudkova industriální zahrádka
Josef Sudek: Smutná krajina / Sad landscape.
Výstava: Císařská konírna, Pražský hrad, 17. prosince 2004 – 20. března 2005.
Kniha: Texty Antonín Dufek, Bohdan Kopecký, Dalibor Kozel, úvodní báseň Emil Juliš. Vydal KANT – Karel Kerlický, 2. vydání, Praha 2004. -
23/1/2005
zobraz celý textZážitek arény. Eseje o historii fotografie a technických obrazech
Bratislava: Fotofo, 2004, 1. vyd., 140 s.: brož., 159 Kč
možnost objednání: www.kosmas.czČeská kniha je kritikou autoritativních teorií fotografie tuzemského i zahraničního původu. Popírá u nás nejrozšířenější definici média od J. Šmoka a nabízí novou. Samostatné kapitoly rozebírají názory V. Flussera, S. Kracauera, A. Bazina a R. Barthese. Jejich konfrontace odhaluje nepraktičnost snah určit technickým obrazům statut v jediném myšlenkovém horizontu. Kapitola Průjezd rodným městem představuje autora jako fotografa. Přikládáme na ukázku nejkratší text knihy, který konfrontuje skutečnost média fotografie s českým zákoníkem.
-
14/1/2005
zobraz celý textDĚTI / The CHILDREN aneb JÁ a MŮJ SVĚT / I and MY WORLD
Sdružení výtvarných kritiků a teoretiků
Česká sekce AICA
si dovolují Vás pozvat na zahájení výstavy
DĚTI / The CHILDREN aneb JÁ a MŮJ SVĚT / I and MY WORLD
Kurátorka výstavy Vlasta Čiháková-Noshiro
Výstava se koná pod záštitou
Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE´97
JAPAN – EUROPEAN UNION 2005
čtvrtek 20.1. v 18 hodin.
Galerie kritiků, Palác Adria, 1.patro, Jungmannova 31, Praha 1, tel. 224 494 205.
Tisková beseda v 16 hodin.