Menu

11/2/2005

World Press Photo bylo letos poprvé hodnoceno kompletně digitálně

Zcela v kontextu jiných ročníků letošní vyhodnocení soutěže World Press Photo neskončilo překvapením. Překvapení by bylo, kdyby si cenu za nejlepší novinářskou fotografii roku neodnesl snímek z katastrofy roku – asijského řádění ničivé vlny tsunami. Snímek indického fotografa agentury Reuters Arko Datty vznikl v indické Cuddalore 28. prosince 2004. Žena v typickém barevném sárí klečí na zemi a své dlaně má otočené vzhůru – k nebi. Před ženou je pak vidět je část evidentně mrtvého těla.

Porota, vybírající z bezmála 69190 snímků 4266 profesionálních fotografů ze 123 zemí světa neměla jistě lehkou práci. Nicméně jak uvedl předseda mezinárodní komise, argentinský fotograf  Diego Goldberg, vítězný snímek je „opravdový“ a  prozrazuje „silný pohled fotografa“. Další členové komise zase nešetřili slovy jako „výtvarná“, „historická“ nebo „absolutně emotivní“.

Překvapení nepřinesla vzhledem k celosvětovému trendu a příklonu k digitální technice ve fotografii, ani novinka v hodnocení, kterou letos organizátoři zavedli – hodnocení proběhlo poprvé v historii kompletně v digitální formě. Již žádné probírání se stohy fotografií – celé hodnocení proběhlo v digitalizované podobě.
I tak hodnocení trvalo od 30. ledna do 10. února. Komise nakonec v rámci 48 ročníku soutěže rozdala ceny 59 fotografům v celkem deseti kategoriích. Na rozdíl od loňského roku, letos nebodoval žádný český fotograf. A pokud použiji logiku vyplývající z poznatku, že minimálně hlavní cenu získávají téměř bezvýhradně snímky vázající se na nějakou katastrofu či neštěstí, vyplývá z toho, že i přesto, jak to na první pohled vypadá, to v Česku zase tak katastrofální není...

Partner