-
-
-
21/1/2013
zobraz celý textTomáš Pospěch KURÁTORSKÁ PRÁCE / RELOADED
Dovolujeme si Vás pozvat na zahájení výstavy fotografií
Tomáš Pospěch ....Kurátorská práce / Reloaded
ve čtvrtek 17.1. 2013 v 18:00
ATELIÉR JOSEFA SUDKA
Újezd 30, Praha 1
Otevřeno út-ne 12:00 - 18:00
Výstava se koná za podpory finanční skupiny PPF a potrvá do 28.2.2013
Tomáš Pospěch, autor
Lucie Mlynářová, kurátorka galerie -
16/1/2013
zobraz celý textVladimír Birgus’s exhibition in Nový Jičín has been extended
Vladimír Birgus
Nový Jičín, Žerotín Castle, September 6, 2012 – February 28, 2013
The photograph of running dogs against an evening landscape suggests a shift in the work of Vladimír Birgus, a photographer, a curator of numerous exhibitions at home and abroad, an experienced historian of photography and the head of the Institute of Creative Photography at Silesian University, Opava. Although in Birgus’s new works we still encounter people in the midst of large agglomerations as we had in his earlier photographs, we encounter in addition static details in which human beings are present only indirectly, and also photographs from the Fauna series. The shift in pictorial language is clear. ‘Does it reflect’, we may legitimately ask, ‘the photographer’s richer experience of life?’
-
16/1/2013
zobraz celý textVýstava Vladimíra Birguse v Novém Jičíně prodloužena
Muzeum Novojičínska, Žerotínský zámek, Nový Jičín, 7. 9. 2012 – 28. 2.. 2013
Vladimír Birgus: Fotografie
Fotografie běžících psů na pozadí podvečerní krajiny od Vladimíra Birguse, fotografa, kurátora řady domácích i zahraničních výstav a také zkušeného historika fotografie a vedoucího Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě, dává tušit posun v jeho tvorbě. Na jeho novějších výstavách sice také potkáváme lidi v prostředí velkých aglomerací jako v jeho starších dílech, vedle nich ovšem nalézáme i nejnovější fotografie statických detailů, v nichž je člověk přítomen jenom zprostředkovaně, i snímky ze souboru Fauna. Posun v obrazové řeči je v nich patrný. „Reflektují autorovy bohatší životní zkušenosti?“, můžeme se ptát.
-
-
9/1/2013
zobraz celý textBratislavský Měsíc fotografie 2012
Šymon Kliman, Jitka Pistová, z cyklu Krásní lidé, .2008 Bratislava, listopad 2012
Rozpočet 22. ročníku Měsíce fotografie v Bratislavě byl asi padesátkrát nižší než rozpočet letošních Setkání fotografie v Arles. Ve slovenské metropoli pochopitelně nebylo tolik výstav ani návštěvníků jako v provensálském městě, festivalový katalog byl nesrovnatelně tenčí, na přednášky na Vysoké škole výtvarných umění přišel ve srovnání s projekcemi v arleském Antickém divadle nepatrný počet lidí a propagace festivalu opět byla minimální, přesto je třeba ocenit, co se pořadatelům ze Středoevropského domu fotografie s tak omezenými prostředky podařilo udělat.
-
-
4/1/2013
zobraz celý textHOMOurban
Kdo je městský člověk? Dnes ve městech bydlí více než dvě třetiny populace Evropy. Znalost historické geneze, ekonomických, sociálních a právních proměn měst od starověku po současnost, stejně jako problémů města nahlížených současnými sociology nám přinese mnohé k zamyšlení, ale rozumět městu nás ještě nenaučí. Vedle verifikovatelných údajů ze statistických ročenek a sociologických rešerší fotografie Imricha Vebera nabízí zcela emotivní, pocitovou reflexi z evropských měst, která navštívil. Bez nároku na pravdivost nabízí pohled, který má především rezonovat s naší zkušeností. Nedělá si hlavu ze sociologických, ale stejně tak i fotografických postulátů jak na město duchem dneška nahlížet.Soubor HOMOurban vznikal v období let 2007—2012. Svou vizuální formou úzce navazuje na silnou tradici snapshotu, ale též české dokumentární fotografie sedmdesátých a osmdesátých let. Imrich Veber se pohybuje někde na neurčitém rozhraní mezi tendencemi, které bývají nejčastěji označovány jako sociální a subjektivní dokument, nepoužívá současné technologie a forma jeho fotografií tak odkazuje k neukotvenému bezčasí. Sevřenost urbánním prostorem, osamělost jedince uprostřed davu, absurdita, melancholie, odcizení, prvek zázračna, to vše, jak bývají obvykle charakterizovány podobné městské momentky v tradici dokumentární fotografie, zde najdeme. A snad i něco navíc.V pohledech na evropská města se vedle sebe bezhlavě vrší záběry na hodně různorodá místa - Praha, Madrid, Opava, Bělehrad, Mikulov, Olomouc, Évora, Budapešť, Moskva, Porto, Berlín, Paříž, Nida, Benátky, Kerkyra, Užhorod, Londýn, Prešov, Rybaki, Lisabon... Obvykle mezi světem velkoměst, menších a malých měst, západní a východní Evropy nebo jižní a severní části, hledáme subtilní rozdíly, podle jemných náznaků spíše rozlišujeme. Rozhodně bychom tyto fotografie nekladli vedle sebe. Tím jsou ale záběry Imricha Vebera provokující. Pocitově v nich kolážuje společnou identitu. „Crossuje”, vede náš pohled napříč regiony, aby se soustředil na to společné. Vytvořil jakýsi obraz evropské komunity, dialog fotografií, zkušenosti svého domovského opavského života s ostatními městy.Tomáš Pospěch