-
-
2/1/2003
zobraz celý textSocialistický realismus a česká fotografie v letech 1945 - 1957
Epocha desetiletí mezi roky 1948 - 1957 byla převratná a svou ojedinělostí a často i destruktivními důsledky v dějinách našeho výtvarného umění včetně fotografie zcela výjimečná. Dosud jí byla věnovala minimální pozornost, ale pro svou jedinečnost a solitérnost v celých dějinách fotografie stojí toto státem diktované, dogmaticky jásavé umění jistě za pozornost, i když nedosáhlo ani zdaleka takových hodnot, jako paralelně vznikající proud děl autorů tvořících v rozporu s oficiálním uměním té doby. -
30/12/2002
zobraz celý textBarvy, děje a stíny ve fotografiích Vladimíra Birguse
Vladimír Birgus: Cosi nevyslovitelného. Fotografie 1992-2002. Praha, Pražský dům fotografie v Galerii Oskara Kokoschky, 9. 1. – 16. 2. 2003 – Berlín, České centrum, 5. 3. – 7. 4. 2003 – Kyjev, 1. Mezinárodní festival fotografie, duben 2003 - Wroclaw, Galerie BWA Avantgarda, květen-červen 2003 – Moskva, Moskevský dům fotografie, červenec – srpen 2003 – Vilnius, Fotografická galerie, září - říjen 2003. -
27/11/2002
zobraz celý textSbírka Manfreda Heitinga v Muzeu výtvarných umění v Houstonu
Muzeum výtvarných umění v Houstonu zvítězilo nad mnoha jinými zájemci a získalo jednu z největších soukromých sbírek od Manfreda Heitinga, úspěšného německého manažera a sběratele žijícího v Amsterodamu a v Los Angeles. Tomu se od poloviny 70. let podařilo sestavit kolekci zhruba 3760 fotografií, představující hlavní trendy, osobnosti a díla prakticky celého vývoje fotografické tvorby. Jeho téměř encyklopedická sbírka zahrnuje řadu vzácných autorských dobových originálů od desítek proslulých tvůrců. -
27/11/2002
zobraz celý textSudek, The Man And His Work
Josef Sudek was born in 1896 in Kolin on the Labe in Bohemia. As a boy he learned the trade of bookbinding. He was drafted into the Hungarian Army in 1915 and served on the Italian Front until he was wounded in the right arm. Infection set in and eventually surgeons removed his arm at the shoulder. During his convalescence in an Army Hospital, he began photographing his fellow inmates. After his discharge, Sudek studied photography for two years in a school for graphic art in Prague. Between a disability pension and intermitment work as a commercial photographer, Sudek made a living. In 1933, he held his first one-man show in the Krasnajizba salon. Since 1947, he has published eight books. In the early 1950's, Sudek acquired an 1894 Kodak Panorama camera whose spring-drive sweeping lens makes a negative 10 cm x 30 cm. He employed this exotic format to make a stunning series of cityscapes of Prague, published in 1959. Sudek's work first appeared in America in 1974 when the George Eastman House in Rochester, New York, gave him a retrospective exhibition. The same year Light Gallery in New York City showed an exhibition of his photographs. On his 80th birthday in April, 1976, the Museum of Decorative Arts in Prague inaugurated a comprehensive retrospective exhibition of Sudek's work which later appeared at the Photographer's Gallery, London. -
25/11/2002
zobraz celý textV Ostravě se představí talent současné slovenské fotodokumentaristiky
Jednoho z nejlepších současných mladých slovenských dokumentárních fotografů představí od čtvrtka tohoto týdne opavský Institut tvůrčí fotografie ostravskému diváku v prostorách galerie Opera ve foyer Divadla Jiřího Myrona.
"Jedenatřicetiletý Martin Kollár zde představí fotografický soubor ze současného Slovenska," upřesnil kurátor výstavy, vedoucí pedagog ITF Vladimír Birgus. Fotografie náleží do souboru Slovensko 001 - Obrazová správa o stave krajiny, který autor díky grantu slovenského Inštitůtu pre verejné otázky, vydal také knižně. -
25/11/2002
zobraz celý textKarel Špoutil: Motorkáři
Počátky fotografické tvorby Karla Špoutila - stejně jako mnoho jeho spolužáků, např. Jiřího Křenka, Lucii Škvorovou, Petra Sedláka a další - výrazně ovlivnil jeho tehdejší pedagog praktické fotografie na učilišti Aleš Kuneš. Pod jeho vlivem začal vytvářet moderní zátiší, složená z různých zrezivělých plechů, šroubů, drátů a dalších součástí průmyslového odpadu, a pomocí působivého osvětlení a nevšedních kompozic v nich objevoval nečekané estetické kvality. Aleš Kuneš také inspiroval jeho zájem o surrealismus, o zázračná setkání zdánlivě zcela různorodých objektů, o obrazové metafory a symboly. Toto zaměření Špoutil rozvíjel i v prvních letech studia na Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě, kdy se s úspěchem věnoval především invenčním snímkům statických motivů. Tím více proto překvapil jeho klauzurní soubor ze začátku magisterského studia, který se nakonec rozrostl v magisterskou diplomovou práci. Karel Špoutil v něm využil svůj zájem o motorky i spolupráci s jedním motoristickým časopisem a vytvořil konfrontační dvojportréty oblečených a nahých motorkářů, patřící stejně dobře do portrétní jako do dokumentární fotografie. -
25/11/2002
zobraz celý textJosef Koudelka: Fotograf
Josef Koudelka (1938) nepatří k autorům, kteří by intenzivně vystavovali a publikovali své práce, netouží svými díly atakovat oči co největšího počtu diváků. Pokud už své práce představuje, tak s maximální důkladností a v precizním "balení". O to větším zážitkem je pak každá jeho výstava nebo vydání nové publikace. A tak zatímco díla předních osobností českého výtvarného umění, žijících během totality v emigraci, byla u nás povětšinou představena už na začátku devadesátých let, na rozsáhlou retrospektivní výstavu fotografa Josefa Koudelky jsme si museli počkat až do poloviny letošního listopadu. A bylo na co čekat.
-
1/11/2002
zobraz celý textFotografie a pojímání času
Toto jsou slova plná melancholie vyslovená Tuiavegem, náčelníkem jednoho z ostrovů Samoi: "Čas je možné zkazit, jak umění plátna. Bílý člověk se rodí s dobrým, neprošoupaným, celým časem mezi východem a západem slunce, mezi dětstvím a stářím, a hned, aniž by stihl odrůst od země, začíná dělit, stříhat, měřit, sešívat, opět dělit, ztrácet a vyhazovat jeho bezcenné odřezky. Dospělí přikládají dětem k uším malé železné mašinky, aby své ratolesti získali pro odečítání a dělení času."