-
-
11/11/2003
zobraz celý textJaký byl třináctý ročník bratislavského Měsíce fotografie?
Třináct roků je dlouhá doba a za tolik let se musí unavit i sebesilnější člověk. Podobné je to i u festivalů a filmových přehlídek. Festival není víno a ani koňak, který léty získává vytříbenější a vytříbenější chuť. Festival je živoucí organismus a jako takový je třeba brát. Některé léta jsou lepší, jiné méně lepší. Ten letošní, i přes jistojistou snahu organizátorů bohužel mezi ty silné nepatřil.
Každoročně se snažili organizátoři předvést do slovenské metropole vždy jakousi „třešinku na dortu“ v několikadenním lopotěním se návštěvníků z celé střední Evropy. Ať už to byla obrovská výstava slovenské fotografie (2001), August Sander (2000), Alexandr Rodčenko (1999), fotograf „Dandy“ Cecil Beaton (1998) či výstava nekorunovaného krále humanistické fotografie Henri Cartier-Bresson v roce loňském, letos něco podobného nějak chybělo. -
3/11/2003
zobraz celý textJ. F. Joly: Portréty chudých
A máme tady opět podzim a s ním úvodní výstavu pomyslné sezóny 2003/4 v ostravské galerii Fiducia. Krátce po vstupu do galerie se mi vybavila slova Ježíše Krista z Bible: „chudé tu budete mít pořád, ale já odejdu“ a dále „vše co jste učinili nejmenším z mých bratří mě jste učinili“. -
29/10/2003
zobraz celý textInstitut tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě - Diplomové a klauzurní práce 1998-2003
Ostrava, galerie Opera, Divadlo Jiřího Myrona, Čsl. legií 14, 41, 15. 1. 2004 – 1. 3. 2004.
Opava, Dům umění, Pekařská 12 a Minoritský klášter, Masarykova 41, 1. 11. 2003 – 4. 1. 2004.
Institut tvůrčí fotografie představil tvorbu svých studentů na řadě výstav, které byly uvedeny nejenom v České republice, ale i v zahraničních výstavních síních. Tentokrát představuje bakalářské a magisterské diplomové práce a tzv. klauzurní práce, menší výstavní soubory, odevzdávané na závěr ročníku. Jde tedy výhradně o volnou tvorbu, v níž studenti musí respektovat jedině předepsaný minimální počet snímků a všechno ostatní – od tématu, technického zpracování, rozměru fotografií až po adjustaci – je otázkou jejich volby. Expozice tak ukazuje jen část studentských prací, protože přesně definovaná praktická cvičení z různých oblastí dokumentární a reportážní fotografie, portrétu, aktu, zátiší, krajinářské fotografie, fotografické ilustrace či módní a reklamní fotografie tentokrát zůstala stranou, i když bychom mezi nimi našli řadu kvalitních děl.
-
-
21/10/2003
zobraz celý textDějiny evropské fotografie: Polsko a Maďarsko 1900-1945 I.
Následující text byl zpracován absolventem Institutu tvůrčí fotografie Petrem Vigusem jako seminární práve v doktorandském studiu na pražské FAMU. Mapuje dějiny polské a maďarské fotografie. Vilgusova práce je o to cennější, že naprostá většina obecných publikací o historii fotografie maďarskou a polskou tvorbu povětšinou zcela pomíjí. Obdobná situace je i v odborném školství, čímž dochází k paradoxní situaci, kdy většina studentů fotografie může získat mylný dojem, že v prvních sto letech existovala pouze česká, německá, francouzská, britská, sovětská a americká fotografie. Vilgusova práce tuto mylnou doměnku zplna vyvrací... -
21/10/2003
zobraz celý textDějiny evropské fotografie: Polsko a Maďarsko 1900-1945 II.
.. dokončení stejnojmenného článku Petra Vilguse Dějiny evropské fotografie: Polsko a Maďarsko 1900-1945 I.
-
5/9/2003
zobraz celý textThe New Objectivity and Constructivism in Czech inter-war photography
Purist pictorialism, rejecting oil printing, rubber printing and other specialized printing techniques, was introduced to Prague in 1921 by Drahomír Josef Ružička an American doctor and amateur photographer of Czech origin and propagator of the ideas of Stieglitz and White. In the first half of the twenties, it influenced many Czech photographers including Josef Sudek, Jaromír Funke and Adolf Schneeberger, but after a few years it was already clear that it was becoming an anachronism and its programme was to a large extent exhausted. Many ambitious professional photographers and above all amateurs constantly watered down in motif and style, the works of its pioneers, without much inventiveness, and created nice unchallenging pictures with softly depicted, simple objects or sentimental genre scenes. -
28/8/2003
zobraz celý textStudenti ITF bodovali ve světové fotografické soutěži MIO Photo Award
V japonské Osace zahájí 20. září výstavu z oceněných prací světové fotografické soutěže MIO Photo Award (http://www.miophoto.gr.jp). Mezi vystavujícími Japonci, Korejci a jadním nominovaným umělcem z Číny budou, skoro by se dalo říci, že tradičně, také účastníci z České republiky, konkrétně studenti Institutu tvůrčí fotografie.