-
-
-
6/6/2014
zobraz celý textVnitřní okruh
Vnitřní okruh na ČT Art
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/276402-odvazna-mlada-fotografie-uzavira-vnitrni-okruh-i-v-olomouci/ -
-
4/6/2014
zobraz celý textvýstavA ostravského fotografa Martina Popeláře
Dovoluji si Vás pozvat na výstavu ostravského fotografa Martina Popeláře, Fotografie. Výstava se uskuteční od 6. 6. do 8. 8. 2014 v předsálí kina Kotva v Českých Budějovicích. Za tým kina Kotva zve Václav Němec.Martin Popelář ( 1971 )
Fotografie
Martin Popelář (1971) v roce 1999absolvoval ITF Slezské univerzity v Opavě. Jako reportér bylstálým spolupracovníkem MF Dnes. Je ve svobodném povolání, ajak říká, živí ho technická fotografie. Žije v Ostravě. Mělřadu samostatných výstav (Galerie Šternberk, Klub AtlantikOstrava, knihovna v Rožnově p. Radhoštěm, Palác Akropolis Praha,HaDivadlo Brno, znojemská galerie Žlutá ponorka). Jeho práce jsouzastoupeny ve sbírkách Moravské galerie Brno či Slezskéhozemského muzea Opava. Fotografiemi doprovodil antologii ostravskéumělecké scény 90. let V srdci černého pavouka (Votobia, Olomouc2000). Od roku 2001 spolu s Romanem Poláškem pořádá výstavy vostravské fotogalerii Fiducia. V letech 2009 – 2011 úzcespolupracoval s týmem pro přípravu kandidatury na hlavní evropskéměsto kultury pro rok 2015. Od roku 2010 fotografuje pro Národnídivadlo Moravskoslezské v Ostravě. Spisovatel a kritik Jan Balabáno něm napsal, že je „podobně jako velcí mistři tvůrčíreportáže, kterými byl jistě ovlivněn, lovcem, který dokážepočkat, až situace promluví. A jeho citlivost a přesné viděnízpravidla nedopustí, aby skutečnost znásilnil či proměnil vpouhou kuriozitu a zajímavost. Jeho lidé jsou skutečnýmiuvěřitelnými bytostmi a okamžiky jejich zastavení snad mohou býtokamžiky věčnosti, v níž se nic neztrácí. Je to právě tentopřesah, pramenící z víry, že skutečnosti kolem nás mají ještějinou než inf ormační či estetickou hodnotu, který divákoviumožní uvidět v těchto okamžicích sebe sama a zastavit se nastejném místě.“
V hledáčku mého fotografování jepředevším člověk. Fotografie vycházejí z běžného života,kde se snažím nacházet okamžiky, které by promlouvaly jakosvébytné obrazy, nepopisné k aktuálnímu dění. Fascinuje měkaždá fotka, která obstojí samostatně, kdy není potřebadoplňovat co vidíme jinými dalšími.
-
3/6/2014
zobraz celý textCamp
Oldřich Malachta
Soustavně navštěvuji v Českém Ráji jedno a totéž místo, velmi malé území. Je proměnlivé v každém počasí. Pozoruji krajinu a vnímám, že co bylo teď, nemusí být za chvíli. Nečekané změny nálad pozoruji i v sobě samém. V mém podvědomí tak vznikl soubor subjektivní krajiny a já se stal jeho součástí. Fotografie jsou metaforickým vyjádřením mých vnitřních prožitků.
Oldřich Malachta
*1978, žije v Praze
Zaměřuje se na dlouhodobé sociální dokumenty současné společnosti. Věnuje se tématům jako je nezaměstnanost v malých městech, zajímají ho zvyky a fenomény života na venkově střední a východní Evropy. Často využívá krajinářskou a subjektivní fotografii pro dokreslení sociálních podmínek. Jeho styl je přímočarý a poctivý, vyhýbá se fotografii akční a reportážní. „Moje fotografie je o prožitku. Musí mě zasáhnout. Musím porozumět ději, pochopit emoce, splynout s tématem. Nedá se to uspíšit. Nejprve prožít, až potom je příběh opravdový.“
Oldřich preferuje práci se středoformátovým filmem, nedá dopustit na milovanou Mamiya 7 II. Má za sebou několik autorských a společných výstav.
Fotografii studuje na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity Opava.
oldrich@malachta.com
t.: +420 737 227 009
-
-
-
26/5/2014
zobraz celý textFotograf Pavel Mára ve Vysokém Mýtě opět přesvědčuje o velkém citu pro harmonii díla a prostoru
OPAVA, VYSOKÉ MÝTO - Mimořádný zážitek připravili každému, kdo až do 30. června navštíví vysokomýtský kostel Církve československé husitské, pořadatelé výstavy z tvorby Pavla Máry, pedagoga Institutu tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty. Zaslouží si tedy jmenovat - jsou jimi tamější Husův sbor a Česká křesťanská akademie.
Též nejnovějším vystoupením, jehož obsah představují cykly Madony a Memory, doc. MgA. et MgA. P. Mára potvrzuje vysoce vytříbený cit pro prostor, do něhož své výstavy zasazuje. Nejde přitom zdaleka jen o prostory, jejichž působivost povýšenou využitím pro duchovní potřeby prověřil čas; nevyhýbá se ani interiérům, v nichž instalačně experimentuje, vždy ovšem po důkladném seznámení s nimi a na základě předem promyšlené koncepce. Jako příklad tu lze uvést jeho působivé uchopení někdejšího pražského industriálního prostoru Trafačky, který ho inspiroval k umocnění už tak kreativní tvorby, bez níž si vnitřní proudy současné české fotografie nedovedeme ani představit.
Sledujeme-li Márovu uměleckou dráhu i jeho pedagogické působení na opavském Institutu tvůrčí fotografie, kde ho nacházíme už od roku 1996, když dříve krátce učil na Prvním obnoveném reálném gymnáziu v Praze a později na katedře fotografie FAMU, neuškodí se v souvislosti s vysokomýtskou výstavou zastavit u roku 1999. Jednak jde o čas, kdy zahájil práci na cyklu Madony, jednak se jedná o rok, kdy o něm byl v ostravském televizním studiu natočen medailon pro pořad Moravskoslezský salon, a do třetice v jeho průběhu poskytl jinak povětšinou málomluvný, ale o to více přemýšlivý autor nynějšímu kolegovi z ITF MgA. Petru Wielgusovi, Ph.D., obsáhlý rozhovor (DIGIarena.cz), v němž se mj. vyjádřil k základním principům své práce.