11/6/2013
Graffiti? Marty, ročník 1943
Drtivá většina české společnosti se dívá na graffiti a obecně na street art jako na projev bezohledného vandalství. Majitelé domů bojují s tímto ze západu dovezeným nešvarem, politici se předhánějí, jak zákony, vyhláškami, kamerami a dalšími metodami těmto kriminálním živlům v jejich tvorbě zabránit. Mluví o nedotknutelnosti soukromých zdí, o přerážení rukou, o lůze, která devastuje naše města. Až někdy má člověk pocit, že sprejeři jsou stejně zavrženíhodná skupina jako krvelační teroristé a uslintaní pedofilové.
Letos 70letá Martha Cooper fotografuje graffiti, street art a hip hop komunitu bez nálepek a předsudků už přes třicet roků. Díky jejím snímkům lze pochopit, že graffiti je nejen zajímavý společenský fenomén, ale i nepřehlédnutelný umělecký styl vytvářený ve veřejném prostoru.
Novodobé graffiti vzniklo na přelomu 60. a 70. let v New Yorku. Od začátku se profilovalo jako neorganizované hnutí mladých mužů, kteří si prostřednictvím ilegální tvorby na všemožných místech ve veřejném prostoru dokazovali své schopnosti, své dospívání i své postavení v rámci komunity. Postupně se vytvářely různé varianty a techniky této výtvarné tvorby, která zahrnovala jak prosté podpisy formou kaligrafie či značky, přes drobnější malůvky až po náročné rozměrné obrazy na stěnách nebo na dopravních prostředcích. Americká společnost reagovala obdobně jako dnešní česká – odmítáním a tvrdou represí.
Marthy Cooper fotografovala vznik street art subkultury prakticky od jejích počátků. Narodila se na počátku druhé světové války v Baltimoru, což je největší město ve východoamerickém státu Meryland. Vystudovala etnologii na univerzitách v Oxfordu a Cambridge. V 60. letech pracovala pro časopis National Geographic, později byla zaměstnancem deníku New York Post. Její fotografie se objevovaly v řadě odborných i populárních časopisů a také v knihách.
K tématu graffiti se dostala prostřednictvím fotografování dětí ulice. Jednou při návratu z práce potkala chlapce, který ji vysvětlil důvody, jaké mají mnozí jeho vrstevníci k tvorbě street artu. S jeho pomocí se setkala s Dondim, jedním z nejvlivnějších newyorských tvůrců graffiti v historii tohoto hnutí. Začala dokumentovat jeho práci i dílo obdobně pracujících autorů. Na základě tohoto souboru vznikla kniha zachycující street art subkulturu, kterou vydala v roce 1984 společně s Henry Chalfantem a nazvala ji Subway Art. Této knize, které se prodalo přes půl milionu výtisků, se přezdívá bible graffiti. Mezi další vydané knihy patří R.I.P.: Memorial Wall Art (1994), Hip Hop Files: Photographs 1979–1984 (2004), We B Girlz (2005, s Nikou Kramer o ženách v graffiti), Street Play, From Here to Fame (2005), New York State of Mind (2007), Going Postal (2009) nebo Tag Town o počátcích street artu v New Yorku.
Martha pracovala přes dvacet let jako hlavní fotografka newyorského centra City Lore, které se věnuje umění ulice. Její snímky prošly mnoha světovými galeriemi. Díky její dokumentátorské práci dodnes přežilo umění, jehož životnost se běžně počítá maximálně na týdny či měsíce. V současnosti pracuje na projektu Sowebo, ve kterém zachycuje problémové předměstí Baltimoru zasažené kriminalitou, drogami a sociálním vyloučením. Také se věnuje boomu graffiti v Jihoafrické republice.
Na otázku, s jakým záměrem zachycovala v 80. letech newyorský street art, Martha před několika lety online časopisu FecalFace odpověděla: “Fotografovala jsem tagy, protože jsem je chtěla zachytit. Neusilovala jsem z nich dělat vlastní umění. Snažila jsem se si uvědomit, jak se navzájem liší a v čem jsou si naopak podobné. Definovala jsem si pro sebe systém kategorií a do nich jsem snímky zařazovala. V několika případech jsem se zabývala okolnostmi vzniku tagů, ale většinou jsem jen chtěla studovat, jak vypadaly a umožnit dalším zkoumat toto pomíjivé umění i v budoucnu. Využívala jsem fotografický přístroj jako velmi účinný nástroj sloužící k záznamu díla, které by jinak navěky zmizelo.”
POZVÁNKA
Chcete se osobně setkat s tvorbou Marthou Cooper? Vedle hypermoderních a odlidštěných staveb Sazka Arény a (nákupní) galerie Harfa v pražské Libni stojí chrám svobody – Trafačka. Právě zde bude od 26. 4. do 17. 5. 2013 vystaveno její dílo ilustrující hip hop a street art subkulturu. Výstava Martha Cooper Files vznikla v rámci městských projektů BU2R. Osobní pozvání do Trafačky přijala autorka od Blanky Čermákové a Sany, která na podzim roku 2013 připravuje premiéru dokumentu o ženách v graffiti s názvem Girl Power. Více podrobností najdete na www.trafacka.cz.
ODKAZY – MOHOU BÝT A NEMUSÍ
• Blog Marthy Cooper: http://www.12ozprophet.com/index.php/martha_cooper/ • Projekt s Nikou Kramer: http://www.bgirlz.com/ • Hip Hop Files s komentářem Marthy Cooper: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=T5qOBfH6Ca4 • Trailer z Kapského Města (2012): http://www.youtube.com/watch?v=pr2tRgbUyFw • Martha Cooper a Henry Chalfant: http://www.youtube.com/watch?v=fE7NjQWIlcs • Výběr fotografií: http://www.phatbeatz.cz/martha-cooper-praha
Autor: Petr Vilgus