13/5/2013
Výstava Vnitřní okruh v současné české fotografii v GHMP, 15. 5. - 18. 8. 2013
Petra Malá Miller, z cyklu Podlahou k nám pronikal hlas, samotným slovům ale nebylo rozumět, 2009–2010. Galerie Jiří Švestka |
Ivan Pinkava. Radouane ben Hassen ben Resgui ben Said Hadj-Moussa |
Petr Willert, Bez názvu 8, 2010–2012 |
Jiří David, z cyklu Zdena, II, 1995–2012 |
Václav Podestát, z cyklu Štěpán, 2003 |
Perta Steinerová, z cyklu Táta, 2005–2007 |
Pavel Mára, Máma, 1991 |
Dita Pepe, z cyklu Autoportréty s rodinami – Patrik, 2007 |
Jakub Jurdič, cyklu Jarmil, 2010 |
Anna Gutová, Gabriel Fragner, I Love My Family, 2011 |
Barbora Kuklíková, Z cyklu In-ty-my-ta, 2005–2006 |
Vendula Knopová, z cyklu Tři, 2007–2013 |
Johana Pošová. Eva, 2006 |
Libuše Jarcovjáková, z cyklu Máma, 2010–2012 |
Daniel Poláček, Z cyklu WebSADfaces, 2011 |
Radek Brousil, John, ze souboru Separated by the Ocean, 2007 |
Petra Steinerová, Táta, 2005–2007 |
Jiří Hanke, Jiří Hanke, 1944 a syn Michael Hanke, 1972,z cyklu Otisky generace, 2009 |
Vladimír Novotný, z cyklu Everyday Life, 2010 |
Veronika Šrek Bromová, Trinity, Příběhy z Planety Chaos, 2008–2012 |
Vnitřní okruh v současné české fotografii
GHMP, Městská knihovna, 15. 5. – 18. 8. 2013
Kurátor výstavy: Vladimír Birgus
Architekt: Emil Zavadil
Grafické řešení: Vladimír Vimr
Reprízy: Mesiac fotografie, Dom umenia, Bratislava, 5. 11. – 1. 12. 2013, Muzeum umění Olomouc, 15. 5. – 14. 9. 2014
K výstavě vydávají GHMP a nakladatelství KANT stejnojmennou publikaci v češtině a angličtině.
Zatímco v americké, západoevropské či japonské fotografii autoři jako Larry Clark, Nan Goldin, Ryan McGinley, Richard Billingham, Wolfgang Tillmans, Anders Petersen, Jacob Aue Sobol, Michael Ackerman, Daido Moriyama, Nobuyashi Araki a další už dlouho ve svých dílech ukazují i ty nejintimnější chvíle svého života a života svých rodin a přátel,
v české fotografii se takovéto otevřené autoroflexivní záběry či fotografické deníky donedávna příliš neobjevovaly (jednou z výjimek je kniha Zdeňka Tmeje Abeceda duševního prázdna z roku 1945, jež je i ve světovém kontextu mimořádným příkladem osobně prožitého a přitom obecně platného svědectví jednoho z desetitisíců mladých mužů, kteří byli během 2. světové války totálně nasazeni na práci v Německu). Málokdo byl ochoten jít s kůží na trh a bez přísné autocenzury ukázat svůj privátní svět se všemi nejistotami, partnerskými krizemi, sexem, vybočeními z norem, strachem ze stáří. Ovšem i kladný obraz soukromých životních jistot, jaké poskytuje harmonická rodina a který ve své tvorbě zobrazují třeba Tina Barney, Elinor Carucci či Annelies Štrba, se u nás vyskytoval jenom sporadicky. To se odráželo i
v mnohých výstavách současné české fotografie, jež akcentovaly především postkonceptuální, apropriační a intermediální tendence či zkoumání fotografického média.
Tato situace se však v posledních letech výrazně změnila. Přirozená snaha vymezit se vůči předchozí generaci, která část svého života prožila v prudérních a pokryteckých časech komunistického režimu a neodvažovala se ve své tvorbě prozradit něco ze svých privátních sfér, hledání záchytných bodů uprostřed nejisté doby, bourání etických tabu, úsilí co nejlépe porozumět sám sobě i sílící ochota odhalit alespoň část ze svého soukromí přispívá k tomu, že se pomyslná hranice mezi osobním a veřejným prostorem neustále posunuje a že i nás se fotografie s intimní a introspektivní tematikou stala velmi populární především mezi autory mladé a střední generace. Nelze však zapomínat ani na technický pokrok, hlavně na malé digitální fotoaparáty a fotografující mobily, umožňující nenápadně pořizovat snímky prakticky všude a okamžitě je šířit bez časových a geografických omezení. Záplava privátních momentek na internetu zákonitě vyvolala u některých autorů protireakci v návratu k technické preciznosti klasických portrétů a autoportrétů, metaforicky pojatých sebereflexí, sociologicky signifikantních detailů interiérů nebo subjektivně pojatých zátiší, která v symbolické rovině vypovídají hodně i o svých autorech. Jiní zase nově interpretují fotografie z rodinných archivů nebo propojují fotografické a audiovizuální výpovědi. Mnozí fotografové se opět přestali bát vyjadřovat své emoce, stojí o empatie diváků a nechtějí vytvářet jenom přísně racionální díla, která, řečeno slovy proslulé americké kritičky Vicki Goldberg, „jsou tak chladná, že mohou ušetřit peníze za klimatizaci“.
Výstava Vnitřní okruh v současné české fotografii svým zaměřením na aktuální tendence české fotografie a výtvarné tvorby exploatující fotografické médium z období po roce 2000 volně navazuje na třídílnou expozici Česká fotografie 20. století, která byla před osmi lety uvedena v Galerii hlavního města Prahy a Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a později v Umělecké a výstavní hale Spolkové republiky Německo v Bonnu. Zatímco však ta chtěla poskytnout přehled o všech hlavních tvůrčích proudech, osobnostech a dílech naší fotografie minulého století, nynější expozice je zaměřena úžeji na tvorbu s motivy autorské sebereflexe, introspekce, intimity, rodiny, nejbližších lidí a věcí z posledních třinácti let, tedy téměř bez odstupu, jenž by mohl počítat s vytvořením pevnější hierarchizace. Časové vymezení výstavy představuje fotografii na výrazném rozhraní, kdy ji možnosti digitálních manipulací nadobro připravily o auru pravdivosti a na druhé straně kdy se definitivně dostala ze svého uzavřeného světa a začala být ve své tradiční podobě i ve formě fúze s jinými médii široce akceptována v muzeích, galeriích i na uměleckém trhu jako významná součást umění.
Padesát vystavujících autorů (signifikantní je, že nadpoloviční většinu z nich tvoří ženy) zastupuje široké generační rozpětí, v němž figurují jak klasičtí fotografové, tak výtvarníci pracující s médiem fotografie, zavedení tvůrci s mezinárodním renomé (například Ivan Pinkava, Milena Dopitová, Jiří David, Pavel Baňka, Jiří Hanke, Pavel Mára, Veronika Šrek Bromová, Dita Pepe aj.) i studenti a čerství absolventi mnoha uměleckých škol. Každý z nich ke svým vystaveným dílům napsal krátký autorský text, který může divákům pomoci vysvětlit okolnosti jejich vzniku. ¨
Vladimír Birgus
Vystavující autoři: Barbora Bálková, Pavel Baňka, Lenka Bláhová, Veronika Štrek Bromová, Radek Brousil, Michaela Čejková, Jiří David, Milena Dopitová, Libor Fojtík, Anna Gutová & Gabriel Fragner, Sylva Francová, Jiří Hanke, Jiřina Hankeová, Jolana Havelková, Libuše Jarcovjáková, Jakub Jurdič, Tereza Kabůrková, Lenka Klodová, Vendula Knopová, Jaroslav Kocián, Gabriela Kolčavová, Juliana Křížová & Jakub Vlček, Barbora Kuklíková, Zdeněk Lhoták, Petra Malá Miller, Pavel Mára, Silvie Milková, Vladimír Kiva Novotný, Pavla Ortová, Dita Pepe, Ivan Pinkava, Václav Podestát, Daniel Poláček, Johana Pošová, Míla Preslová, Vojtěch V. Sláma, Michaela Spurná, Petra Steinerová, Jiří Šigut, Julie Štybnarová, Tomáš Třeštík, Alexandra Vajd & Hynek Alt, Magda Veselá, Petr Willert, Žaneta Zmudová, Barbora & Radim Žůrkovi
Zahájení výstavy vnitřní okruh v současné české fotografii v GHMP-Městské knihovně 14. 5. 2013, foto Václav Podestát |
Společná fotografie vystavujících organizátorů výstavy Vnitřní okruh.foto Pavel Mára. |
Část instalace cyklu Jiřího Davida Zdena, foto Václav Podestat 2013 |
Milena Dopitová, Sixtysomething, 2003, foto Pavel Mára |
Instalace cyklu Pavla Máry Rodina-triptychy, 1991-2011 |
Instalace fotografií Petry Malé Miller ze souboru Podlahou k nám pronikal hlas, samotným slovům ale nebylo rozumět, majet Galerie Jiří Švestka, foto Pavel Mára |
Instalace fotografií Ivana Pinkavy, foto Pavel Mára |
Medialní ohlasy:
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/227586-zpovedi-soucasne-fotografie-se-toci-ve-vnitrnim-okruhu/
http://www.rozhlas.cz/radiowave/waveculture/_zprava/vnitrni-okruh-intimita-v-soucasne-ceske-fotografii--1212388
http://kultura.idnes.cz/foto.aspx?c=A130514_162133_vytvarne-umeni_vha
http://www.lidovky.cz/v-mestske-knihovne-v-praze-zacina-vystava-soudobe-ceske-fotografie-1fu-/kultura.aspx?c=A130514_164620_ln_kultura_bys
http://www.denik.cz/ostatni_kultura/kurator-vladimir-birgus-za-komunismu-byste-takto-intimni-fotky-videli-tezko-2013.html
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/227485-fotografove-zverejnuji-
vnitrni-svet/
http://aktualne.centrum.cz/kultura/umeni/clanek.phtml?id=779750
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/227485-fotografove-zverejnuji-vnitrni-svet/
http://www.metropol.cz/videa/kultura-a-hudba/vystava-vnitrni-okruh/
http://www.rozhlas.cz/mozaika/vytvarne/_zprava/vnitrni-okruh-dosud-nejrozsahlejsi-vystava-aktualnich-tendenci-ceske-fotografie-a-vytvarne-tvorby--1212376
http://www.casopis-foto.cz/prolistujte-si-foto-11/
http://www.ifotovideo.cz/rubriky/co-se-deje/vystavy/vnitrni-okruh-v-soucasne-ceske-fotografii_5571.html
http://aktualne.centrum.cz/kultura/fotogalerie/2013/05/15/cesti-fotografove-otevreli-rodinna-alba-na-vnitrni/