19/11/2011
Setkání fotografických škol v Ústí nad Labem
Prezentace ITF na sympoziu |
V roce 1989 bylo možno v celém Československu studovat fotografii na jediné vysoké škole – Akademii múzických umění v Praze. Na její filmové a televizní fakultě vznikla v roce 1975 z iniciativy prof. Jána Šmoka samostatná katedra fotografie, ale už o patnáct let dříve se tam první studenti fotografie objevili na katedře kamery. Dnes má v českých zemích šest vysokých škol samostatné studijní programy v oboru fotografie. Od roku 2003 se jejich pedagogové a studenti pravidelně setkávali a vyměňovali zkušenosti na některé z nich. Po setkáních v Opavě, Praze, Ústí nad Labem, Zlíně a Bratislavě (tamní VŠVU se jich také vždy zúčastňovala) však následovala několikaletá pauza, kterou až nyní v Ústí nad Labem ukončila společná výstava šesti českých a jedné slovenské vysoké školy s výukou fotografie a dvoudenní sympozium ve dnech 20. a 21. října 2011. Pořadatelé z Fakulty umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem připravili přehlídku studentských prací skutečně velkoryse. V rozsáhlé Galerii Emily Filly a v celém podlaží Muzea města Ústí nad Labem dostalo osmašedesát autorů možnost až do 2. prosince představit ukázky ze svých prací fotografií, projekcí a intermediálních objektů.
Zahájení výstavy v Galerii Emila Filly |
Doc. Aleš Kuneš |
Anna Grzelewska |
Gabriel Fragner, Anna Gutová a jejich instalace I Love My Family |
Fotografie Jana Mahra v Muzeu města Ústí nad Labem |
Fotografie Lenky Bláhové v Muzeu města Ústí nad Labem |
Školy - FAMU a VŠUP z Prahy, opavská Slezská univerzita, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Ostravská univerzita a VŠVU z Bratislavy - se neprezentují odděleně, ale kurátorky Vendula Fremlová a Bohunka Koklesová práce jejich studentů rozčlenily pod souhrnným názvem Obraz, ve kterém žijeme do šesti tematických částí. Snažily se přitom akcentovat znejistění tradičního řádu světa, rodiny a hranic umění, hledání ztraceného času, zkoumání vztahu člověka a přírody, společenské dysfunkce, změny identity, význam banality. Na jedné straně se tak v gigantické přehlídce poněkud ztrácejí specifika jednotlivých škol a některé druhy fotografie, například klasickou reportáž či dokument, na výstavě téměř nenajdeme, ale na druhé straně expozice poskytuje možnost komparace různorodých přístupů k obdobným aktuálním tématům. To, jak stylově i tematicky různorodá je současná studentská tvorba a jak výraznými změnami prošla v éře digitálních technologií a fúze různých uměleckých médií, ukázalo i sympozium, na němž se každá škola představila. Jasně patrná byla výrazná profilace škol: zatímco některé se věnují téměř výhradně jenom volné tvorbě, jiné vedle ní kladou důraz i na důkladnou přípravu svých studentů pro různé typy fotografií, jimiž se mohou život v praxi, na některých školách studenty po celou dobu vede jenom jeden pedagog, na jiných se v průběhu studia setkávají s celou řadou vyučujících různých fotografických specializací, někde se na závěr studia k praktické diplomové práci odevzdává jenom krátká explikace, jinde teoretické práce o desítkách stran. Výrazná diferenciace škol tak umožňuje každému adeptovi hlásit se na tu, jejíž zaměření mu nejvíce vyhovuje. Studium na ITF FPF SU během devadesátiminutové prezentace představila a dvoudenního sympozia se zúčastnila celá skupina pedagogů – Vladimír Birgus, Jindřich Štreit, Aleš Kuneš, Pavel Mára, Václav Podestát, Jan Pohribný, Jiří Siostrzonek, Tomáš Pospěch, Karel Poneš, Miroslav Myška a Petr Velkoborský. Na výstavu Obraz, ve kterém žijeme, kurátorky vybraly práce studentek a studentů ITF Lenky Bláhové, Marcina Grabowieckého, Anny Grzelewské, Anny Gutové a Gabrielem Fragnerem, Krzysztofa Kowalczyka, Jana Langera, Jana Mahra, Petra Omelky, Tomasze Rattera, Magdy Veselé, Artura Alana Ullmanna a Anety Wójcik. Žádná jiná škola nebyla zastoupena větším počtem autorů.
Zájem o perfektně připravené sympozium byl velký, přednáškový sál někdy jen tak tak stačil pojmout všechny posluchače, z nichž mnozí našli místo jenom na schodech. Vždyť nikde jinde nebylo možnost vidět tolik prací českých a slovenských studentů fotografie najednou. Škoda proto, že této možnosti využil jenom minimální počet galeristů, kurátorů fotografických sbírek a kritiků.
Vladimír Birgus
Zdroj: DIGI Foto 11/2011