Menu

4/3/2011

Jan Jindra / Silvestry v hotelu Jalta (1982-1984)

 

 

 

 

 

 

 

 

Jan Jindra / Silvestry v hotelu Jalta (1982-1984)
Text pro katalog, galerie Fiducia, únor 2011

Českou společnost osmdesátých let sugestivně pojmenová Ostrava Viktora Koláře, vesnice Jindřicha Štreita, pohledy na ulici z okna bytu Jiřího Hankeho, výklady Iren Stehli, chodníky a okna Jaroslava Bárty nebo projekt Český člověk Jana Malého, Jiřího Poláčka a Jiřího Lutterera. Ale příhodně ji doplňují i fotografie silvestrovských nocí z hotelu Jalta pořízené tehdejším studentem FAMU Janem Jindrou pro maketu školní publikace. Mimo jiné znamenaly rozchod s českou dokumentární tradicí, ve které dominovalo důsledné užívání daného světla bez výpomoci blesku, snaha o pojmenování sociálních vztahů a pozitivní nebo aspoň shovívavý pohled. Jindra ve svých tvrdě flešovaných záběrech bez vizuálních příkras akcentuje spíše studenost a bezútěšnost, podobně jako Libuše Jarcovjaková, která ve stejné době o několik metrů dále fotografovala vyhlášený T-klub, kde se scházeli gayové a lesbičky.
V krátké době dvou silvestrovských nocí v letech 1982 až 1984 zachytil Jan Jindra doslova pod dlažbou Václavského náměstí orgiastické slavnosti, zvláštní směsici svobodomyslnosti, nevkusu, erotiky a alkoholu; vystoupení nejrůznějších eskamotérů, čísel s postavičkami z českých pohádek doprovázených i jedním z mála striptýzů v prostředí tehdejšího socialistického Československa. V tehdy proklamované rovnostářské společnosti fotografoval bujaré veselí představitelů tehdejší nobility, zasloužilých komunistů, ředitelů a vedoucích, promíchaných s tehdejší subkulturou Václaváku: taxikáři, veksláky a lehkými holkami. Ve zkratce Silvestrovské oslavy pojmenovává fenomény, které se oficiálně v socialistickém Československu nevyskytovaly.
Negativní obraz společnosti v osmdesátých letech existoval jen v přesně dávkovaných a v celku neškodných vakcínách. Většina vizuálních obrazů doby nabízených divákům byla značně odlišná: optimistická a laskavá. Upřímně tvrdé, nelichotivé a někdy až ironické Jindrovy fotografie bořily dobové ustálené vzorce a oči nepřipraveného diváka musely atakovat mnohem sugestivněji než dnešního konzumenta mediálních senzací. Realizací výstavy se proto mimo jiné nemůžeme vyhnout otázce, zda lze z těchto fotografií vydestilovat, čím mohly oslovovat tehdejšího diváka. Alespoň v náznaku nabízí takový pohled Petr Balajka, když krátce po vzniku souboru píše: „Právě Jindrův dokument z hotelových silvestrovských oslav je přesvědčivým důkazem narušení mezilidských vztahů, k nimž u nás došlo; je obrazem samoty člověka a jeho obtížného nacházení přirozenosti a identity.“
Tomáš Pospěch
 Kurátor výstavy

Jan Jindra (*1962), absolvent Střední průmyslové školy grafické a Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění, obor Umělecká fotografie. Pracuje v ucelených tematických cyklech: Noční rychlík (1981), Silvestry v Hotelu Jalta (1982–84), Jídelní a lůžkové vozy (1984-87), Odsun sovětských vojsk (1991), New York (1993–95), Cesty Franze K. (2002-09). Od roku 2002 přednáší na Ústavu reklamní fotografie a grafiky Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. www.franzkafka.info


Tiráž:
Jan Jindra / Silvestry v hotelu Jalta (1982-1984)
Katalog v roce 2011 vydala: Fotografická galerie Fiducia, Ostrava
Úvodní text a výběr fotografií: © Tomáš Pospěch, 2011
Grafická úprava: © Jiří Šigut – CONCEPT, 2011
………………

 

 

Partner