10/3/2010
Studentka ITF Bára Prášilová získala cenu Czech Grand Design 2009
Akademie designu České republiky vyhlásila 6. března 2010 na slavnostním večeru ve Stavovském divadle v Praze laureáty Cen Czech Grand Design 2009. Vítězkou v kategorii fotografie se stala studentka 5. ročníku Institutu tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě Bára Prášilová. Záznam slavnostního večera uvede Česká televize 1 v sobotu 13. března 2010 ve 20 hodin. Výstava vítězných prací bude uvedena v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze od 10. do 21. března 2010.
Obvykle automaticky předpokládáme, že módní fotografii v ruku v ruce provází komerčnost. Předpokládejme tedy, že je tomu tak i v případě malého českého trhu, kde se po dlouhých letech netržního prostředí a nedostatku, módní fotografie hledá. V prostředí, kde řada zde vydávaných časopisů, obvykle zahraničních mutací, jen přebírá zahraniční editorialy, případně se něco obdobného snaží s mnohem menším rozpočtem nafotografovat místní autoři. Nicméně Bára Prášilová (*1979), studentka Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě, je považována spolu s dvojici Radka a René, Salimem Issou nebo Adamem Holým, za nejvýraznější autory současné české módní fotografie. V kontextu tohoto čísla Fotografa proto nemůže chybět.
Stejně jako se nám většina velkých firem nesnaží prodat své „kecky“, ale životní pocit, který vás k nákupu sportovních bot dovede, i když dávno neběháte už ani za tramvajemi, fotografie Báry Prášilové vás nenechávají na pochybách, že o nový střih šortek v nich asi nejde. Její obrázky prodávají atmosféru, náladu, která se lepí i na rekvizity zavěšené na modelce, a v neposlední řadě, svou specifickou osobitostí, infantilně snově pohádkovým stylem prodávají i samotnou autorku. Není tedy divu, že Bára Prášilová dosáhla v posledních letech mnoha úspěchů v soutěžích a má za sebou fotografování editorialů pro řadu zajímavých klientů, značek a magazínů. Její vizuální styl byl od prvopočátku přitažlivý pro „vizuální médium Blok“, několikrát publikovala v magazínu Limé, je ambasadorkou módní značky Quiksilver, úspěšně se představila na festivalu v Lille, získala první cenu v soutěži Frame, byla nominována na fotografa roku v rámci Czech Grand design a nedávno se stala finalistkou prestižní Hasselblad Masters Awards 2009 v kategorii Fashion/Beauty.
Módu původně začala fotografovat v kombinaci modelky s reportážními záběry z ulice. Nezájem o prostředí ateliéru ji zůstal vlastní i nadále. Postupně si našla velmi jemný, křehký styl, pokrávající si s kýčem a oplývající těžko definovatelnou znepokojivostí. Její fotografie se rozcházejí s trendy, které kralovaly ve světové módní fotografii v posledních letech. Nenajdeme v nich ani vytěžování banality a nefotografických přístupů, ani naturalismus a nejsou to ani explicitně erotické fotografie. Její modely často balancují na hranici mezi dospíváním a dospělostí. Vyrovnávají se se svou vytáhlostí, tělesností, vzhledem i s identifikací s životním stylem a odíváním podobně jako třeba v obrazech Rineke Dijkstry.
Tak jako u mnoha jiných současných autorů je pro fotografie Báry Prášilové charakteristická výrazná postprodukce v počítači. Předchází ji ale nejdříve podrobná příprava, výroba rekvizit i následná snaha co nejvíce z představy dostat do snímku v okamžiku expozice. Nejvlastnějším pramenem osobitosti módních fotografií Báry Prášilové jsou nečekané kombinace oděvů a rekvizit, kterými si autorka plní své sny a tajná přání. Fotografie proto spojuje i specifický prvek českého kutilství: přešívání, samovýroby rekvizit, upotřebení dovedností svého otce i vlastního hledačství a improvizace.
Tomáš Pospěch
zdroj:Fotograf Č. 14/2009