4/3/2007
Američané ve Vídni
Robert Frank, Oslava v Hobokenu, 1955 |
Američané. Mistrovská díla americké fotografie od 1940 do současnosti. Kunsthalle, Vídeň, Museumsplatz 1, do 4. února 2007.
Američané. Tak se jmenuje proslulá kniha smutných snímků od Roberta Franka z roku 1958, která je považována za jeden z milníku ve vývoji dokumentární fotografie. Stejný název má i velká expozice děl třinácti amerických fotografů, která je do 4. února otevřena ve vídeňské Kunsthalle.
Přestože tvorba z USA už řadu desetiletí dominuje světové fotografii, příležitostí vidět na jednom místě tolik zásadních děl jejích předních reprezentantů nebývá v Evropě mnoho. Tentokrát se to podařilo díky úsilí zkušeného kurátora a publicisty Petra Weiermaira, který přesvědčil řadu amerických a kanadských muzeí a galerií k zapůjčení vzácných originálů, jejichž ceny se například v případě děl Diany Arbusové pohybují ve statisících dolarů. Ačkoliv expozice v nedávno otevřené Kunsthalle ve vídeňské Muzejní čtvrti nese všeobjímající podtitul Mistrovská díla americké fotografie od roku 1940 do současnosti, ve skutečnosti je soustředěna na dokumentární a portrétní fotografii a opomíjí například intermediální, konceptuální či inscenovanou tvorbu, mající ve spektru současné americké fotografie významné místo. Ovšem ani díla některých významných dokumentaristů a portrétistů na výstavě nenajdeme, například Weegeeho, Irvinga Penna, Williama Kleina nebo Mary Ellen Markové. Přesto však expozice poskytuje mimořádně silný zážitek a právem byla uvedena jako hlavní atrakce druhého ročníku Měsíce fotografie ve Vídni.
Richard Avedon, Sandra Benettová, dvacetiletá, Rocky Ford |
|
Gordon Parks, Americká gotika, 1942 |
|
Larry Clark, ze souboru Tulsa, 1983 |
|
Peter Hujar, Bruce de Saint Croix, 1976 |
|
Ryan McGinley, Padající Tim, 2003 |
Mezitím je řada výtečných fotografických cyklů, z nichž některé už vešly do dějin fotografie. Patří k nim proslulý soubor Roberta Franka z poloviny 50. let, jenž dal jméno celé výstavě. Frank, původem Švýcar, tehdy po vzoru beatnických tuláků projel ve staré fordce křížem krážem Ameriku a fotografoval obyčejné lidi, ztracené uprostřed davů jiných lidí, skvělých mrakodrapů, neónových reklam, dálnic a music boxů, zobrazoval všudypřítomné americké vlajky v oknech a ve výkladech, zachycoval patriotické oslavy různých národních svátků i diváky na rodeu. Z 28 tisíc snímků, které se i svou hrubozrnností a častou pohybovou neostrostí odlišovaly od technicky precizních záběrů tehdejších fotoreportérů, nakonec vybral pouhých 83 fotografií pro svoji knihu Američané, v níž vytvořil obrazovou obdobu Kerouacova románu Na cestě, smutné blues o osamělých lidech v nejbohatší zemi světa, hrajících pro sebe i pro druhé jakousi falešnou hru. Ačkoliv ve Vídni je k vidění jenom zlomek tohoto souboru, i ten dokazuje, že Frankův akcent na mnohoznačné vizuální symboly, pomáhající odhalit vnitřní svět lidí i obecnou atmosféru doby, dodnes nezestárnul. Škoda však, že výstava opomíjí neméně významný a ještě o několik let starší cyklus expresivních záběrů z New Yorku od jiného průkopníka subjektivního dokumentu Williama Kleina.
K nejsilnějším částem expozice patří díla Diany Arbusové, autorky, kterou na vrchol popularity nedávno katapultovala velká výstavní retrospektiva v řadě amerických a evropských metropolí i životopisný film s Nicole Kidmanovou v hlavní roli. Jenže její čtyřicet let staré uhrančivé portréty nemají s módními vlnami nic společného a přežily v neztenčené síle všechny změny aktuálních trendů. Jsou formálně neuvěřitelně jednoduché, portrétovaní jsou většinou umístěni v centru snímku a dívají se přímo do objektivu, promyšlená práce s osvětlením je často nahrazena naturalistickým použitím blesku. Přesto však tyto statické fotografie mentálně postižených, obrů, trpaslíků, nudistů, transvestitů a především zdánlivě zcela obyčejných a spokojených, ale přitom zoufale osamělých lidí hluboce zasahují diváka. Jejich nevídaná sugestivita často vyplývá z kontrastu mezi rozháraností lidí před kamerou a klidem samotných snímků, mezi sebevědomými pózami, které portrétovaní zaujímají, a pocity bizarnosti, smutku či ošklivosti, které nezřídka vyvolávají u diváků. Jsou hlubokými psychologickými sondami do nemocných duší, nekompromisními vyjádřeními pravdy, demaskováním falešných cest životem. Arbusová však nebyla chladným pozorovatelem a analytikem, ale osobní dramata lidí ze svých fotografií hluboce prožívala. Jejich tíhu nakonec sama neunesla a v roce 1971 spáchala sebevraždu. Desítky fotografů se snažily napodobit její tvorbu, ale nikomu se to příliš nepovedlo.
Vídeňská výstava ovšem zahrnuje i další skvělé portréty z cyklu Na americkém západě od Richarda Avedona. Tento úspěšný módní fotograf a portrétista celebrit se po několik roků na rozhraní 70. a 80. let vydával každé léto se svou velkoformátovou kamerou do venkovských oblastí Texasu, Kalifornie či Colorada fotografovat tamní havíře, číšnice, sekretářky, bankovní úřednice, kovboje, včelaře a další lidi stojící stranou zájmu médií. Vytvořil minimalisticky komponované, ale mistrovsky psychologicky propracované a technicky dokonale provedené sugestivní portréty na bílém pozadí, kdy frontální pohledy vytvářejí iluzi přímých kontaktů mezi portrétovanými a diváky.
Přestože díla Franka, Arbusové a Avedona tvoří dominanty výstavy, úspěšně jim sekundují i další fotografické cykly, ukazující různé aspekty moderní americké historie. Nedávno zesnulý Gordon Parks je zastoupen klasicky komponovanými dokumenty rasové segregace i vrůstajícího sebevědomí černošské menšiny v poválečných letech, statické snímky Bruce Davidsona zobrazují otřesné podmínky života latinskoamerických obyvatel newyorskégho Harlemu ve druhé polovině 60. let, fotografie z legendárního festivalu ve Woodstocku v roce 1969 od Burka Uzzleho ukazují tehdejší nekonformní mládež, pro níž byly drogy, hudba i volná láska formou protestu proti establishmentu i vietnamské válce. O čtrnáct let později Larry Clark fotografoval své adolescentní přátele z města Tulsa, kteří už sexuální hrátky i aplikace stále tvrdších drog provozovali bez ideálů o svobodné společnosti. Sám byl jedním z nich, ale na rozdíl od mnoha dalších je ještě naživu. To Peter Hujar, ve stejné době s tehdy šokující otevřeností fotografující homosexuály, transvestity a transsexuály, se už v roce 1987 stal obětí AIDS. O tom, že hedonistický životní styl mnoha Američanů se příliš nezměnil ani po rozšíření této zákeřné nemoci, svědčí novější fotografie Rosalindy Salomonové z neworleanského karnevalu či bezprostřední snímky ze života současných mladých lidí od Ryana McGinleyho.
Dalo by se samozřejmě polemizovat s tím, zda obraz USA, jaký podává vídeňská výstava, není příliš jednostranný, vždyť v něm třeba úplně chybí téma náboženství, které tak skvěle zpracoval belgický fotograf Carl De Keyzer v souboru God Inc. (nedávno jsme ho mohli vidět v brněnském Domě umění), nenajdeme zde poklidný konzumní život středních vrstev, výtečně zobrazený Billem Owensem, ani luxus, v němž se pohybují lidé opravdu bohatí, jak ho ukazuje fotografka Tina Barney. Expozice Američané však není striktně historická ani sociologická. Podobně jako na výstavě Tvář historie, která v londýnské Barbican Art Gallery představuje dějiny Evropy 20. století na dílech 22 fotografů, v ní nenajdeme mnoho zásadních historických momentů, protože výstava především ukazuje, jak se dějinné události odrazily v životě obyčejných lidí i ve vývoji fotografie. A dělá to skvěle.
Vladimír Birgus
Zdroj: Mladá fronta Dnes 27. 1. 2007.