16/2/2007
Michal Popieluch – Cestograf a Jiří Žižka – Den bez konce
Michal Popieluch – Cestograf |
Dům umění v Opavě
a Institut tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě
Vás srdečně zvou na zahájení výstavy
v úterý 20. února 2007 v 17 hodin
v Kabinetu Domu umění v Opavě.
Výstavu slovem uvede Mgr. Jiří Siostrzonek, PhD.
Otevřeno od úterý do neděle 10 - 17 hodin.
Výstava se uskutečňuje za finanční podpory Statutárního města Opavy a potrvá do 25. 3. 2007.
Dům umění, Pekařská 12, Opava, tel. 553 712 231,
e-mail: bludny.kamen@opava.cz, http://www.sca-art.cz/duopava
Výstava Michala Popielucha a Jiřího Žižky představuje jejich práce, vytvořené na závěr bakalářského studia na Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě. Je souborem snímků, pojednávajících o osobních prožitcích a náladách autorů a zprostředkovaně i o regionu moravsko-slezského pomezí. Oba autory spojuje snaha reagovat prostřednictvím subjektivně - dokumentárních fotografií na podněty bezprostředního okolí. Zatímco Popieluch se vyjadřuje v barvou ozvláštněných snímcích, Žižka kombinuje klasické černobílé provedení s barevným.
Michal Popieluch – Cestograf |
|
Michal Popieluch – Cestograf |
|
Jiří Žižka – Den bez konce |
|
Jiří Žižka – Den bez konce |
|
Jiří Žižka – Den bez konce |
Projekt Michala Popielucha /nar. 1973/ motivicky čerpá z tématu častého cestování vlakem do zaměstnání i za jinými povinnostmi a zapadá do autorova dlouhodobého fotografického konceptu nazvaného Cestograf. Region ve fotografiích, kterým jsou autorovy cesty protínány, je moravsko-slezské pomezí, ve kterém nemůžeme hledat ani dominanty krajových metropolí, známé památky, ani jiné charakteristické body této oblasti. Jeho záběry mají dynamický spád, jsou umocněny dílčí neostrostí, expresivitou, podtrženou někdy až monochromatickým podáním. Zachycují náladu potemnělých začátků i konců dnů, v nichž občas vidíme jedoucí auta, vlaky, osamělé domy, záblesky světel, torza i celé postavy nekonkrétních lidí, ztrácejících se v nekonečných horizontech namodralých plání. Spatřujeme zadumanou atmosféru prostoru s tušeným napětím na jehož pozadí lidé přicházejí, míjejí se a zase mizí.
Fotografický soubor Jiřího Žižky /nar. 1982/ „Den bez konce“ vznikl inspirací dílem francouzského spisovatele Alberta Camuse. Objevuje se v něm surreálná estetika, fragmenty postav, nacházejících se v anonymním prostředí velkého města. Koncepčně usiluje o symbolické vyjádření napětí, klidu, samoty a prázdnoty, snaží se o obrazovou metaforu, v níž i figurální prvek hraje významnou a nezanedbatelnou roli. U diváků mohou tyto atributy vyvolávat existencionální otázky. Sám autor o svých snímcích říká: „ Věřím, že i v banálních výjevech a triviálních, každodenních scénách, kterých kolem sebe denně vidíme stovky, a které by naprostou většinu z nás nenapadlo fotografovat, lze objevit cosi přízračného.“
Ostravsko a Opavsko je ve srovnání s jinými kraji výjimečné na počet fotografů, výtvarníků i hudebníků. Přispívá k tomu i současná výstava fotografií.
Václav Podestát