3/1/2003
Bratislavský měsíc podvanácté
Největším diváckým lákadlem nepochybně byla velká retrospektiva letos už čtyřiadevadesátiletého
Henriho Cartiera-Bressona ve třech podlažích Galerie města Bratislavy. Legendární
průkopník fotografie „rozhodujících okamžiků“ byl představen nejenom slavnými
snímky, z nichž se mnohé staly ikonami fotografie 20. století, ale i řadou méně
známých záběrů především z počátků jeho fotografické tvorby ve 30. letech. Cartier-Bressonovy
stále svěží fotografie nevšedně viděných a invenčně zobrazených všedních událostí,
které často nezapřou inspiraci surrealistickou poetikou, zestárly mnohem méně
než mnohé daleko popisnější a povrchnější snímky řady jeho vrstevníků z řad
průkopníků humanistické fotožurnalistiky. Organizátorům výstavy z agentury Magnum
se podařilo sestavit jednu z nejlepších Cartier-Bressonových retrospektiv.
Současná západní tvorba byla dobře reprezentována osobitými lyrickými fotografiemi
Američana Keitha Cartera, plnými jemných metafor a vizuálních symbolů, působivými
nostalgicky laděnými portréty lidí v jejich domovech od nizozemského fotografa
Berta Teunissena, připomínajícími svými poklidnými kompozicemi a tlumenou barevností
malby starých holandských mistrů, a technicky precizními sugestivními záběry
Rakušana Stefana Liewehra, používajícího při fotografování návštěvníků různých
vídeňských hospod, kaváren a barů obdobně těžkopádný fotoaparát na 4x5 palců
a stařičký blesk, jaké před půl stoletím používal Weegee při fotografování nočního
New Yorku. Mnoho svěžích nápadů bylo k vidění i na výstavě Vysoké školy vizuálních
umění v La Cambre. Zklamáním naopak byly vyspekulované a přesymbolizované aranžované
výjevy, v nichž se izraelský fotograf Boaz Tal fotografoval se svou rodinou
v rozličných polopatistických parafrázích biblických témat, i většinou jen popisné
snímky řeckých mnichů z hory Athos od Kostase Argyrise .
Největší expozice ze zemí bývalého sovětského bloku tentokrát představila v
Domě umění českou a slovenskou fotografii 80. a 90. let. Šlo o reprízu výstavy,
kterou loni na jaře sestavili mladí kurátoři Lucia Lendelová, Tomáš Pospěch
a Helena Rišlinková v Muzeu umění v Olomouci z prací osmi desítek představitelů
různých tendencí a různých generací. Příprava podobných přehlídek aktuální tvorby
bez většího časového odstupu vždy nese nebezpečí: na jedné straně akcentování
krátkodobých módních proudů a na druhé straně opomenutí autorů, jejichž tvorba
kulminovalo už dříve, ale kteří stále vytvářejí kvalitní díla. Je samozřejmé,
že i v případě této expozice by bylo možno diskutovat proč byli opomenuti například
přední reprezentanti dokumentární fotografie Karol Kállay a Jaroslav Kučera
a proč byli zařazen daleko méně výrazný Ĺubomír Vojtek nebo proč mezi výtvarníky
pracujícími s fotografií chyběl Jiří David. Jenže takovým diskusím se stěží
vyhne jakákoliv přehlídka aktuálních tvůrčích tendencí. Z tohoto hlediska se
mladí kurátoři, o kterých nepochybně ještě mnoho uslyšíme, zhostili svého úkolu
výborně. Výstava, doprovázená obsáhlým katalogem, podávala reprezentativní pohled
na nejvýznamnější tendence, osobnosti i díla české a slovenské fotografie minulých
dvou dekád. Sympatické bylo, že zahrnovala také řadu intermediálních děl, exploatujících
fotografii (např. Magdalena Jetelová, Ivan Kafka, Michal Kern, Rudolf Sikora,
Aleš Kuneš, Dorota Sadovská, Štěpánka Šimlová, Dušan Záhoranský, Veronika Zapletalová,
skupina Kamera Skura) a že představila práce mnoha mladých talentovaných fotografů
(Dita Pepe, Jiří Křenek, Evžen Sobek, Martin Kollár, Lucia Nimcová aj.). Téměř
deset let po rozdělení Československa byla ojedinělou příležitostí ke konfrontaci
fotografické tvorby ve dvou samostatných státech. Výstava by si nepochybně zasloužila
i uvedení v zahraničí a její dávno vyprodaný katalog nové vydání.
I některé další expozice neměly v Bratislavě premiéru. Dvě byly přivezeny z
Prahy. Tono Stano po nedávné pražské premiéře i v Bratislavě představil novější
snímky nahých žen a mužů v rozličných přírodních scenériích. I když tyto fotografie
nebyly většinou návštěvníků přijaty tak jednoznačně kladně jako autorovy starší
dokonale komponované a nápaditě svícené ateliérové akty, je sympatické, že se
Stano nespokojuje s opakováním a rozmělňováním již dosažených met a nebojí se
hledat nové cesty. V expozici Karla Cudlína dominovaly jeho citlivé humanistické
záběry z obyčejného života obyčejných lidí v Čechách, na Ukrajině, v Izraeli
i dalších částech světa, které často nepostrádají jemný humor i špetku ironie.
Evropskou
premiéru si v Bratislavě odbyla objevná výstava Ruský piktorialismus, jejíž
první uvedení na FotoFestu v Houstonu vyvolalo malý skandál, když vedení banky,
v níž byla instalována, nedovolilo vystavit několik aktů. Slovenská národní
galerie k žádné podobné cenzuře nepřistoupila, takže v Bratislavě byly na rozdíl
od Houstonu k vidění i z dnešního pohledu zcela decentní akty Alexandra Grinberga,
které byly v prudérní atmosféře stalinistického Sovětského svazu 30. let příčinou
autorova obvinění z výroby pornografií a uvěznění na gulagu. Expozice ze soukromé
sbírky Michaila Golosovského, pečlivě připravená Jevgenijem Berezněrem (Yevgeniy
Berezner) a Irinou Čmyrevou (Irina Tschmyreva) představila dnes téměř neznámé
romantické piktorialistické krajiny, portréty, žánrové výjevy a akty od Mazurina,
Lobovikova, Sviščova-Paoly, Grinberga, Ulitina a dalších tvůrců, jejichž díla
byla v období převahy socialistického realismu v meziválečném Sovětském svazu
považována za buržoazní přežitek a která dnes stojí ve stínu zájmu o ruskou
avantgardu. Nespornou skutečností ovšem je, že mnohé vystavené bromolejotisky
a uhlotisky z druhé poloviny 30. let byly značně opožděné za aktuálními tendencemi
tehdejší světové fotografie.
Vedle velkých expozic tentokrát v Bratislavě zaujala i řada komorních autorských
výstav. K takovým patřila výstava modernistických snímků ovlivněných konstruktivismem
a novou věcností od nedávno zesnulého slovenského absolventa Bauhausu Ladislava
Foltyna, vynikající expozice jemně ironicky laděných subjektivních dokumentů
ze současného Slovenska od Jozefa Ondzika (byla obdobně mimořádně úspěšným výsledkem
velkorysého grantu bratislavského Institutu pro veřejné otázky jako loňská výstava
Slovensko 2001 – Obrazová zpráva o stavu země, kterou jsme měli možnost na sklonku
roku vidět v Praze a v Ostravě) a obdobně orientovaná výstava barevných snímků
z různých zemí bývalého sovětského bloku od německého fotografa slovinského
původu Romana Bezjaka. Vynikající úroveň měla rovněž expozice originálních expresivních
portrétů mnoha významných Poláků od Krzysztofa Gieraltowského i nápaditě instalované
meditativní snímky Rusa Svyatoslava Ponomareva, inspirované východními filozofickými
a náboženskými směry. Zaujal i soubor portrétů Podezřelé od ruské skupiny A.
E. S. 7 + 7, v němž měli diváci poznat, které z portrétovaných dívek jsou vražedkyně
a které jsou „normální“, stejně jako řada citlivých záběrů s jemnými vizuálními
metaforami od bulharského filmaře Emila Christova
Víceméně formální bylo zařazení několika mimobratislavských výstav do festivalového
programu. Nejsem si jistý, zda někdo z početných návštěvníků festivalu skutečně
jel do Berlína, aby si tam prohlédl výstavu dokumentárních a reportážních fotografií
Andreje Bána. O málo větší šanci na diváky z Bratislavy měla výstava Rudo Prekopa
ve Spišské Nové Vsi či expozice „Otvory a díry“ od Miro Švolíka a inscenovaných
snímků z cyklu Mé intuitivní divadlo od Pavla Pechy ve Vídni. Z výstav, uvedených
mimo slovenskou metropoli, tak mohla s větším počtem festivalových návštěvníků
počítat snad jenom expozice expresivních subjektivních dokumentů z New Yorku
od Josefa Mouchy, uvedená v nedalekém Šamoríně. Hlavním smyslem uvedení těchto
výstav v rámci Měsíce fotografie patrně bylo jejich zařazení do kvalitního festivalového
katalogu o 140 stranách, díky němuž se základní informace o nich dostanou na
širokou mezinárodní scénu.
Součástí festivalu tradičně byla také zajímavá a dobře navštívená dvoudenní
teoretická konference, na níž zaujaly zejména přednášky Lucie Lendelové o autoportrétu
ve slovenské fotografii a Tomáše Pospěcha o české fotografii 80. a 90. let 20.
století, několik tvůrčích dílen (několik dalších ovšem bylo zrušeno), jarmareční
fotoateliér v prostorách Galerie F 7, v němž se kdokoliv mohl za pomocí moderní
digitální technologie vyfotografovat v póze mediální hvězdy, soutěž portfolií
(její vítěz Tony Kristensson bude mít výstavu nejenom na příštím Měsíci fotografie
v Bratislavě, ale i na festivalu Foto Espaňa v Madridu) a už podruhé rovněž
soutěž o nejlepší fotografickou publikaci ze střední a východní Evropy. Její
mezinárodní porota pod vedením ředitele Elysejského muzea v Lausanne Williama
Ewinga tentokrát ocenila více knih: skvěle vytištěnou reprezentativní monografii
Emily Medkové od Lenky Bydžovské a Karla Srpa z pražského nakladatelství KANT,
katalog Around Decade – Polish Photography of the 1990s z Muzea umění v Lodži
a Národního muzea ve Wroclawi, maďarskou monografii Georgyho Klosze, knihu-objekt
Imperfecto od Rusa Vladimíra Clavijo-Telepneva a krásnou knihu českého dokumentaristy
Vojty Dukáta „A Sklice of Time“, která však v rozporu s regulemi soutěže nevyšla
ve střední a východní Evropě, ale v nizozemském Haagu. Dobré bylo, že soutěžní
knihy si tentokrát návštěvníci mohli prohlédnout po celou dobu festivalu, na
druhé straně však renomé této záslužné soutěže neprospěly zmatky při vyhlašování
cen, jemuž bylo přítomno jen minimum diváků a porotců, ani nedostatečná mediální
propagace vítězných publikací. Takových organizačních nedostatků (k těm nejméně
příjemným patřilo nepochopitelné uzavření Carterovy výstavy v Zichyho paláci
po celé tři dny zahajovací dny festivalu se stovkami zahraničních hostů) ovšem
nebylo mnoho a klady, k nimž je třeba připočítat i příjemnou přátelskou atmosféru
řady neformálních setkání, tentokrát v Bratislavě vysoce převládaly.