17/1/2006
Tomáš Pospěch — Krajinky.jpg
Vysoká škola umělecko-průmyslová v Praze
si Vás dovoluje pozvat na zahájení výstavy
Tomáš Pospěch — Krajinky.jpg
Vernisáž se uskuteční v úterý 31. ledna v 18.00 hodin.
Výstavu uvede Lucia Lendelová.
Galerie VŠUP, náměstí Jana Palacha 80, Praha 1.
Výstava potrvá do 25. 2. 2006.
Otevřeno: pondělí-sobota, 10-18 hodin.
Galerii VŠUP podporuje Ministerstvo kultury ČR
Fotografie zachycují univerzální krajiny, které se vyskytují v nejrůznějších počítačových programech a vznikly zesumarizováním, schematizací a mutací představ o krajině. Svou syntetickou bezkonkrétností odkrývají obecně sdílený význam pojmu „krajina“. Je typické, že v takto vnímané představě otevřeného krajinného prostoru se neobjevují žádné náhodné nebo individuální prvky. Krajinu tvoří obecně modulovaný horizont a několik neurčitých univerzálních atributů jako strom, cesta, sloup elektrického vedení, oblak, kopec. Takto obecná, mentálně sdílená krajina se v běžném přírodním prostředí samozřejmě nevyskytuje. Možná ale právě v těchto virtuálních archetypálních scenériích je krajina vyjadřována tak, jak nám nakonec zůstane v paměti. Neurčitá a proto všeplatná.
Tomáš Pospěch
Autor výstavy
Frazeologizmus „malebná krajina“ označuje krajinu, vzťahujúcu sa s akousi spätnou
logikou k maľbe krajiny – za nevysloveného predpokladu, že umelca na ceste „za
motívom“ možu zaujať iba atraktívne prírodné zákutia. Pospěchove malebné Krajinky.jpg
však nie sú „z tohoto sveta“. Stromy zachytené na čienobielych fotografiách
nevyrástli zo semien, kopce nenavrásnily pohyby zemskej kôry a oblaky sa na
oblohe neobjavili v dôsledku akumulácie pár. Spôsob vzniku týchto krajinných
scenérií odkazuje k systematickej práci programátora - „chirurga“, pripevňujúceho
vetvičku po vetvičke spôsobom copy-paste, urbánneho mága dvíhajúceho a prenášajúceho
pohoria, či virtuálneho záhradníka tvarujúceho idylickú krajinu podľa vlastných
predstáv. Táto digitálna Arkádia z LCD obrazoviek následne slúži fotografovi
ako nájdené zákutie, ktorého sa zmocňuje klasickou veľkoformátovou kamerou,
čím krikľavú vizualizáciu dynamickej počítačovej hry redukuje do meditatívneho
čiernobieleho kódu tradičnej krajinárskej fotografie.
Komorný charakter výsledných snímkov, umocnený spôsobom ich adjustácie a inštalácie tak nakoniec pripomenie skôr horizontálne krajinné výseky fotografa Josefa Sudka než obrazové produkty zábavného priemyslu. Zo „sna o krajine“ diváka vytrhne len občasná „zabudnutá“ šípka kurzoru počítačovej myši, nápadne opakujúce sa tvary korún stromov či výraznejšia pixelizácia obrazu. Neobyčajné napätie medzi obsahom snímkov a zvolenou formou však korešponduje s omnoho všeobecnejším problémom súčasnej vizuálnej kultúry, ktorým je pohlcovanie reálneho obrazového sveta virtuálnym. V čase, kedy analógovo zhotovené fotografie podliehajú digitalizácii a následnej technickej i obsahovej manipulácii, autor situáciu obracia - nestále prúdy elektrónov na obrazovke zastavuje stlačením spúšte doskového aparátu a následne prenáša klasickým procesom na fotografický papier kontaktnej kópie. Pospěche Krajinky.jpg sú tak skvelým prírodným javiskom mediálnej bitky digitálneho s tradičným.
Lucia Lendelová
Historička umění, kurátorka výstavy
Tomáš Pospěch
Narozen: 31. 7. 1974 v Hranicích
Studium: Gymnázium, Hranice (1988-1992)
Lidová konzervatoř v Ostravě, obor výtvarná fotografie (u Bořka Sousedíka, 1991-1993)
Institut tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity
v Opavě (1992-1998)
Dějiny a teorie umění na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci
(1992-1995) a dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze
(1995-1999)
Od roku 1997 je pedagogem Institutu tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké
fakulty Slezské univerzity v Opavě (odb. as.). Současně od roku 1997 vyučuje
také na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
Ve vlastní fotografické tvorbě se zaměřuje jednak na konceptuální formy nového
dokumentu - Science is sexy (2000-2002), Lehká pěchotní opevnění (2002), Hrady
a zámky České republiky (od 2002), Krajinky.jpg (2003-2004), jednak na tradičnější
polohy dokumentární fotografie (soubor Pomezí z projektu Lidé Hlučínska 90.
let 20. století (1994-1997), cyklus subjektivních dokumentů Ostrovy (1997-2002),
soubor Věznice Rýnovice (1999-2000), publikace o výstavbě továrny LG. Philips
Displays v Hranicích (Lidé v obrazech, 2001), o globální firemní kultuře v této
nadnárodní společnosti Look at the future (2003) a kniha Ohraničení (2002).
Dříve vytvářel minimalizující zátiší na kontakty 18 x 24 cm a zabýval se i happeningy.
Paralelně je činný jako teoretik a kritik v oblasti fotografie, výtvarného umění
a dějin architektury. Pravidelně publikuje v různých odborných časopisech (Ateliér,
Umění, Prostor, Listy o fotografii, Camera Austria, Imago, Fotograf, Dart, Reflex)
i v denním tisku (Právo, Hospodářské noviny). Napsal řadu textů katalogů, úvodní
text k monografii Miloše Poláška Portfolio (Ostrava 1999), k publikaci Zlín
a jeho lidé (Opava 2001), fotografické publikaci Lucie Nimcové Slovenské ženy
(2003), monografie Vladimíra Birguse Cosi nevyslovitelného (KANT, Praha 2002)
a Jindřicha Štreita (KANT, Praha 2006). Jeho kniha Hranická architektura 1815-1948
(Hranice 2000) vyšla i v anglickém vydání, v roce 2001 publikoval knihu o výstavbě
továrny Philips v Hranicích Lidé v obrazech a v roce 2002 knihu subjektivně
dokumentárních fotografií Ohraničení.
I. FOTOGRAFICKÁ ČINNOST
Realizované projekty:
Zátiší (1994-1999)
Pomezí (z projektu Lidé Hlučínska 90. let XX. století, 1994-1997)
Ostrovy (1997-2002)
Look at the Future (2001-2003)
Hrady a zámky ČR (2002-2005)
Krajinky.jpg (2002-2005)
České neděle (2004-2005)
Venkovský fotbal (od 2004)
Samostatné výstavy (výběr):
1995 – Hranice, Zátiší, Městské muzeum, Gotický sál (katalog).
1997 – Ostrava, Dilema věcí, (s Milanem Knížetem), Divadlo Jiřího Myrona (katalog).
1997 – Opava, Dilema věcí (s Milanem Knížetem), Kabinet fotografie Slezského
zemského muzea.
1997 – Praha, Pomezí – Lidé Hlučínska 90. let 20. století, Galerie Velryba.
1998 – Brno, Fotografie 1994 – 1998, Místodržitelský palác, Moravská galerie
Brno.
1998 – Rožnov pod Radhoštěm, Zátiší, Galerie MK, (katalog).
1999 – Krnov, Pomezí – Lidé Hlučínska 90. let 20. století, Galerie „Na schodech“.
1999 – Hranice, Ostrovy, (s Jarmilou Šimáňovou), Městské muzeum a galerie, Stará
radnice.
2000 – Liberec, Ostrovy, Galerie Malá výstavní síň.
2000 – Brno, Ostrovy, Galerie Foma.
2000 – Olomouc, Ostrovy, Divadlo hudby. (Katalog).
2000 – Ústí nad Labem, Ostrovy, Státní vědecká knihovna.
2001 – Voorburg (Holandsko), „hranice“, Galerie Městské knihovny.
2001 – Hranice, Lidé v obraze, zámek. (Kniha).
2002 – Hranice, „ohraničení“. Galerie Synagoga, Městské muzeum a galerie. (Kniha).
2003 – Białystok (Polsko), Wyspy / Insels, Galeria Stotrzynaście. (Katalog).
2004 – Kladno, Amor fati, Malá galerie České spořitelny.
2004 – Kaunas (Litva), Look at the Future, Muzeum historie komunikací, Kaunas
Photo Days (fotografický festival), katalog.
2005 – Lodź, Look at the Future, 4. Mezinárodní fotografický festival, katalog.
2005 – Ostrava, Krajinky.jpg, Galerie Fiducia, katalog.