Menu

10/1/2005

Hana Kalvachová: Každá Emilka je Milka

Altán Klamovka, Praha 5, fotografie Hany Kalvachové, 6. 1. – 30. 1. 2005, otevřeno každou st, so, ne 14, 00 – 18, 00 hod, spojení tramvají č. 4, 7, 9 a 10 od Anděla.
„Každá Emilka je Milka“ je název výstavy fotografií Hany Kalvachové (1978), která je do 30. 1. 2005 k vidění v altánu Klamovka ve stejnojmenném parku v Praze 5. Soubor, původně pojmenovaný „Obyčejná žena jako modelka“, obhajovala autorka, studentka 4. ročníku Institutu tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě, v září roku 2004 jako praktickou bakalářskou práci.

 „Která žena není modelkou?“, řekneme si. Vrozená snaha líbit se svému okolí, především nám mužům, udělat patřičný dojem na své kolegyně, kamarádky, sokyně, to je odvěká touha nejedné ženy. I tuto skutečnost měla na mysli Hana Kalvachová, když se po dílčích tvůrčích pokusech nejoptimálnějšího způsobu obrazového řešení svého nápadu rozhodla pro dvojice barevných fotografií. Zobrazuje na nich sebe, svoji sestru a početné přítelkyně.

 Vystavené diptychy mají přísný řád a byly pořízeny digitální technikou. Na prvním ateliérovém portrétu vidíme příjemně vzhlížející „modelku“, fotografovanou na neutrálně blankytném pozadí ateliéru (v dokonalém nasvětlení i makeupu), druhý, související záběr je snímán v prostředí, které dotyčnou osobu nějak charakterizuje. Divák má však k dispozici i další doplňující informaci v podobě doprovodného popisku. Z něho se lze dočíst, jakou má modelka skutečnou profesi, co ve svém životě preferuje, jaké má plány. Oproti snímkům prvním hledíme na civilně vzhlížející dívky, jaké vídáme v plynoucím davu na náměstích, v kinech, divadlech, hypermarketech. Mají milý úsměv, těkající zrak, sebevědomý výraz. Zdá se, „naše“modelky se ve svých přirozených situacích cítí navýsost spokojeně. Některé z přítomných návštěvnic vernisáže mohli samy posoudit, nakolik záměr Hany Kalvachové souzněl s představami jejich vlastními. Fotografie mají také podtext lehce načrtnuté sociologické sondy. Podávají totiž informaci o určité struktuře společnosti na začátku 21. století. Jsou reakcí na rozpor mezi diktátem módních žurnálů, které mladým dívkám implantují nedostižné módní trendy. Nepochybně nejdůležitějším je ovšem ten fakt, že fotografie Kalvachové jsou především odpověďmi autorky samé na její privátní pochyby, otázky a nejistoty.                                                                                    

Václav Podestát

Partner