Menu

26/4/2016

Dita Pepe a Roman Franc z ITF získali významná ocenění v prestižní soutěži Nejkrásnější česká kniha 2015

Památník národního písemnictví a Ministerstvo kultury České republiky zveřejnili před několika dny výsledky soutěže Nejkrásnější česká kniha 2015. Do soutěže o prestižní ocenění za současný knižní design jsou každoročně přihlášeny stovky titulů od českých nakladatelů. Studenti si do samostatné kategorie podávají přihlášku individuálně. Odborná porota soutěže hodnotí vždy grafické, polygrafické a ilustrační zpracování publikací vydané vždy za poslední kalendářní rok. Institut tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě zastupovaly v roce 2015 dvě publikace.

Pedagogy ITF tentokrát reprezentovala Dita Pepe, která společně s Barborou Baronovou zaslaly do soutěže knihu Intimita, která je hlubokým textovým i obrazovým ponorem do vnitřního prožitkového světa žen. Odborná porota se rozhodla udělit Intimitě 2. cenu v kategorii bibliofilie a autorské knihy s odůvodněním: „ Intimita je postavena na silné výpovědi obrazových příběhů i textu, vysoce estetizovanou formou představuje sociální témata v jejich křehkosti, osamění i tragice. Pozoruhodné napojení dvojice umělec—designér zajišťuje, že grafik dokáže reagovat na autorčiny potřeby a doplňovat je o další vrstvy. Intimita dokazuje, že i kniha tištěná ve vysokém n&aacu te;kladu může splňovat parametry knihy autorské.“ Takže po Magnesii Liteře 2016 v kategorii nakladatelský čin roku získaly autorky další významné ocenění (viz http://inoviny.slu.cz/…nesiu-literu).

Student 5. ročníku ITF Roman Franc se v knize s dvojsmyslným názvem „Přirozeně“, což je rozšířená verze jeho bakalářské práce z ITF, věnuje fotografické tvorbě devětasedmdesátiletého prostějovského autora Karla Nováka. Jedná se o pohled do světa naturistů okem fotografa, a také samotného naturisty. Snímky vznikaly v letech 1962 – 1996. Porota se rozhodla udělit knize v kategorii o výtvarném umění 2. místo a své rozhodnutí zdůvodnila následovně: „Soubor fotografií naturistů je suverénní knihou, kterou je nutné doslova svléknout, abyste se dostali k „nahému“ obsahu. Zatímco u jiných výtvarných publikací bývá ví ;cenásobné balení knižního bloku spíše na škodu, zde má svůj nezastupitelný význam. Stejně jako (záměrně) ošklivá titulní typografie odvozená z výstražných a informačních cedulí na koupalištích.“ Na textové části knihy spolupracoval kromě Romana France a Karla Nováka také pedagog ITF Tomáš Pospěch.

TEXT: Jiří Siostrzonek

Partner