Menu

27/12/2004

Institut tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě – diplomové a klauzurní práce 1998-2004

Andrzej Górski, z cyklu Zátiší, 2002

Cheb, Galerie 4, 1. 12. 2004 – 3. 1. 2005

V chebské Galerii 4 se představují studenti Institutu tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě expozicí pojmenovanou Diplomové a klauzurní práce 1988–2003. I když chebská galerie fotografie je dosti členitá, nepodařilo se do ní umístit celou kolekci děl, která byla s úspěchem již představena v Opavě, Ostravě, Poznani a Kaunasu. Již při vstupu do galerie nikdo nezůstane na pochybách, že silný nástup barevné fotografie není pouze doménou amatérské scény s paměťovými minilabovými obrázky. Na vystavených dílech studentů můžeme sledovat vytříbený autorský rukopis, obrazovou reflexi vlastních nálad, pocitů i hledání odpovědí na závažná témata současnosti. V první části galerie lze spatřit zlomek z rozsáhlého cyklu Jiřího Křenka z cyklu Hypermarkety. Přízračně působivé fotografie vykreslují konzumní společnost začátku 21. století. Těsně sousedící fotografie Dity Pepe jsou zase výběrem z úspěšného souboru Autoportrétů s muži, v němž se autorka sama stylizuje do rozdílných sociologických rolí. Dita Pepe obdržela Cenu Jaromíra Funkeho za rok 2004. Jitka Teubalová se představuje v roli mexické malířky Fridy Kahlo, Mariusz Forecki s barvou nápaditě pracuje metodou klasického dokumentu. Jan Bartoš a Otmar Petyniak si všímají vizuality všedního dne. David Kurc v barevných zvětšeninách podřizuje přirozenost krajiny vlastnímu záměru, Katarina Hanová zase tuto metodu uplatňuje u portrétu. Současné doby se také bezprostředně dotýká Daniela Dostálková  svými lehce ironickými návody na každodenní lidské činnosti. Jan Vaca ve svých černobílých minicyklech kombinuje staré válečné fotografie se současným prostředím Ústí nad Labem (za tento cyklus obdržel před dvěma roky v Německu cenu Kodaku pro mladé fotografy. Metodu diptychu v kombinaci barevné a černobílé fotografie oblečených a nahých mladých mužů  zvolil Karel Špoutil v souboru Motorkáři.

Radka Kamenicka, z cyklu Fotografické komiksy, 2003
Martin Plitz je představen jednou ukázkou trojice fotografií z cyklu Ženy z titulní strany časopisu Vlasta, Radka Kamenická bezprostředně nahlíží do intimních sfér svého okolí. Výtvarnou polohu aktů s drobným barevným akcentem zvolil Jiří Štencek, Jaroslav Vraj snímal portréty nalezené na hřbitovech (Kasemata vzpomínek). Útržkovitě je zde zastoupena také disciplina zátiší – práce Miroslava Kotěšovce (Oltáříky), Martina Smékala (Druhá vrstva) a Andrzeje Górského s metafyzicky působícími obrazy. Poslední část galerie ukazuje nepatrnou část velmi početných dokumentárních souborů, které na ITF vznikají – od Evžena Sobka (z cyklu Ecce Homo), Tomáše Macíčka (o životě muže sbez nohou) nebo Grzegorze Dabrowského (z náboženských poutí) v poloze černobílé, v barevné od Davida Boukala, Lucie Nimcové, Víta Šimánka a Jana Dyntery. Přestože výčet jmen i fotografií popsaných výše je úplný, lépe vyměnit imaginární procházku po chebské Galerii 4 za skutečnou.

Václav Podestát

Partner