29/7/2002
Festivalové okénko: Photo Espaňa 2002 v Madridu
Hlavním tématem výstav pátého ročníku jednoho z nejkvalitnějších fotografických festivalů, probíhajícího v červnu a v červenci ve španělské metropoli a zahájeného samotnou španělskou královnou Sofií, byla žena za kamerou i před kamerou. V programu, už podruhé připraveného novou uměleckou ředitelkou Olivou Mariou Rubio a jejími spolupracovníky, byla řada výstav fotografujících žen: elegantní módní snímky v doznívajícím glamour stylu od Lillian Bassman, portréty bohatých a slavných od Daniely Rossell, dramatické reportážní záběry Susan Meiselas, krutě pravdivé osobní dokumenty Nan Goldin a mnoho dalších. Jiné výstavy zase ukazovaly ženy pohledem fotografujících mužů Augusta Sandera, Helmuta Newtona, Rafaela Navarra či Nobuyoshiho Arakiho.
Mnoho snímků žen z různých částí světa zahrnovala i velká retrospektiva amerického fotoreportéra a dokumentaristy Elliotta Erwitta v Centru umění královny Sofie.Vedle oficiálního programu bylo v rámci takzvaného "off festivalu" uvedeno dalších více než 30 expozic většinou španělských autorů v různých soukromých galeriích. Součástí už tradičně precizně připraveného festivalu byly i různé tvůrčí dílny, přednášky, hodnocení portfolií, filmové a diapozitivní projekce či společné prohlídky výstav s odborným průvodcem. Hlavní cena festivalu za významný přínos světové fotografii byla udělena Nan Goldin (v roce 1999 byl jejím laureátem Josef Koudelka, loni ji získal Duane Michals). Soutěž o nejlepší fotografickou publikaci vyhrála velká monografie Martina Parra z londýnského nakladatelství Phaidon a nová kniha Gabriela Basilica Berlín, vydaná nakladatelstvím Actes Sud.