12/6/2014
Trojlodí olomouckého Muzea moderního umění hostí výstavu Vnitřní okruh v současné české fotografii
Co: výstava prezentující aktuální trendy v naší fotografii
Anotace: Soubor, jehož základ připravil prof. PhDr. Vladimír Birgus, uvádí díla řady autorů pevně spjatých s Institutem tvůrčí fotografie (ITF) Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě.
Kde: Muzeum moderního umění Olomouc; Trojlodí
Kdy: 13. června - 5. října 2014; vernisáž 12. června v 18.30 hodin
VÍCE
Intimita, sebereflexe nebo rodina jsou témata spojující tvorbu bezmála 40 autorů různých generací zastoupených na výstavě Vnitřní okruh v současné české fotografii. Reprezentativní přehlídku, kterou vloni připravil prof. PhDr. Vladimír Birgus pro Galerii hlavního města Prahy, reprízuje v pozměněné podobě Muzeum umění Olomouc. Část aktuálních tendencí ve využití média fotografie mohou návštěvníci Muzea moderního umění vidět až do podzimu.
Tvorba s motivy autorské sebereflexe, introspekce, intimity nebo rodiny je podle V. Birguse, vedoucího ITF, již několik desetiletí samostatnou a zavedenou fotografickou kategorií v americké, západoevropské i japonské fotografii. „Autoři jako Larry Clark, Nan Goldin, Richard Billingham, Anders Petersen a Daido Moriyama už od šedesátých let odhalují i ty nejintimnější chvíle vlastního a rodinného života. Tina Barney, Elinor Carucci či Annelies Štrba zase ukazují obraz harmonické rodiny. V české fotografii se ale otevřené sebereflexivní záběry nebo fotografické deníky donedávna příliš neobjevovaly,“ konstatuje V. Birgus.
Situace se podle něj změnila až v posledních dvaceti letech. Přirozená snaha vymezit se k předchozí generaci, která část života prožila v prudérním komunistickém režimu, hledání záchytných bodů v nejisté době, bourání etických tabu i sílící ochota odhalit alespoň část svého soukromí - to dle V. Birguse přispívá k tomu, že se i v Česku fotografie s intimní tematikou stala populární především mezi autory mladé a střední generace. „Nemůžeme v této souvislosti zapomenout ani na technický pokrok, tedy digitální fotoaparáty a mobily, které umožňují pořizovat snímky prakticky všude a okamžitě je šířit,“ dodává V. Birgus.
Záplava privátních momentek na internetu přitom vyvolala i protireakci. Část autorů se programově vrátila k technicky precizním portrétům a autoportrétům, subjektivně pojatým zátiším nebo detailům interiérů. „Další tvůrci zase nově interpretují fotografie z rodinných archivů nebo propojují fotografické a audiovizuální výpovědi. Mnozí fotografové se opět přestali bát vyjadřovat své emoce, stojí o empatie diváků a nechtějí vytvářet jenom přísně racionální díla,“ přiblížil aktuální tendence fotograf, kurátor, pedagog a historik fotografie V. Birgus, jehož vlastní tvorbu Muzeum umění Olomouc představuje na samostatné výstavě.
Na výstavě Vnitřní okruh 36 zastoupených autorů reprezentuje podle kurátorky několik generací a tvůrčích východisek. V sále Trojlodí tak vystavují jak klasičtí fotografové (např. Pavel Mára, Ivan Pinkava, Pavel Baňka, Jiří Hanke), tak výtvarníci pracující s médiem fotografie (např. Jiří David, Lenka Klodová, Milena Dopitová, Míla Preslová), zavedení tvůrci (například Dita Pepe, Veronika Bromová, Libuše Jarcovjáková, Václav Podestát) i studenti a čerství absolventi uměleckých škol (např. Radek Brousil, Jaroslav Kocián, Petra Malá Miller, Vojtěch V. Sláma, Petr Willert, Magda Veselá, Michaela Spurná, Daniel Poláček, Vendula Knopová). „Každý z nich doprovodil svá díla krátkým textem, který divákům vysvětluje okolnosti vzniku fotografií,“ doplňuje kurátorka výstavy MgA. Štěpánka Bieleszová. Výstava v Olomouci byla doplněna o práce některých dalších autorů (např. Michaela Thelenová, Petra Hajdůchová, Petr Zatloukal) a doprovází ji česko-anglický katalog z nakladatelství KANT.